گالری تصاویر "محسن رشیدی"

         
عکس
نام :   هزار لبخند فرو خورده (امتیاز : 62)
عکاس :   محسن رشیدی (امتیاز : 7843)
نوع دوربین :   Nikon
مدل دوربین :   Nikon D700
نوع لنز :   Nikon
مدل لنز :   Nikon AF-S VR 70-200mm f/2.8G IF-ED
فیلتر :   UV
دیافراگم :   F2.8
سنسور :   12 MP
شاتر :   1/2000 ثانیه
ایزو :   400
نظرات :   52
بازدیدها :   2112
تاریخ ارسال :   ۱۰ شهريور ۱۳۸۸
علاقه‌مندی‌ها :   0
دسته‌بندی سايت :   پرتره , احساسات انسانی , انسان
توضیحات عکاس
پیرزن ترکمن ، از مجموعه ی عکس های سفر به گرگان (همان طور که در اگزیف هم قید شده است دوربین و لنز متعلق به جناب رضا وهمی است)

"۰۲:۲۹ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (0) | محسن رشیدی (7843)

"۰۲:۳۶ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (1) | محمدرضا دهقان پور (3348)

سلام جناب رشیدی

حس و حال پرتره خاص و ادیتش متفاوت است اما این ادیت کمی بی حوصله صورت گرفته!
به عنوان مثال بر روی بینی لکه های ادیت بر جای مانده اند به خصوص بر سر بینی

و البته نباید فراموش کرد حرکت درست چشم ابتدا به چشمان به بلور نشسته و سپس بر این کویر زیبای صورتگ این خانم

پایدار باشید

"۰۲:۳۶ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (0) | امتیاز (0) | محسن رشیدی (7843)

به عنوان مثال بر روی بینی لکه های ادیت بر جای مانده اند به خصوص بر سر بینی
محمد رضا جان ، این ادیت نیست ، به این می گن عمق میدان خیلی کم
فکرشو بکن ، F/2.8 در فوکال 200 ...

تنها ادیت انجام شده : وایت بالانس عکس و ایجاد تم رنگی
همین

"۰۲:۳۶ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (0) | فاطمه جعفری (159)

فک می کنم منظورشون توجه به لبها بوده
"۰۳:۰۰ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (0) | حسین نصیری (62)

با سلام
جناب رشيدي سوال براي من ايجاد شده كه شما چطور اين شرايط رو با شاتر يك دوهزارم و بدون اديت ايجاد كرديد كه بيني، گوشواره و قسمتي كه بالاي شانه است فلوهستند ولي دهان، روسري و حتي موهايي كه بالاي گوش هستند فكوس هستند؟

"۰۳:۰۰ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (0) | امتیاز (0) | محسن رشیدی (7843)

چطور اين شرايط رو با شاتر يك دوهزارم و بدون اديت ايجاد كرديد كه بيني، گوشواره و قسمتي كه بالاي شانه است فلوهستند ولي دهان، روسري و حتي موهايي كه بالاي گوش هستند فكوس هستند؟

متوجه نمی شوم ، این موارد چه ربطی به سرعت شاتر دارند
دیافراگم f/2.8 در فوکال لنت 200 باعث ایجاد عمق میدان بسیار کم می شود .
این پیرزن سرش را پایین انداخته بود ، به همین دلیل قسمت دهان کمی عقب تر از چشمان قرار گرفت و این گونه بود که فقط فکوس بر روی دهان شکل گرفت.
"۰۳:۳۰ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (0) | امتیاز (2) | حامد بارچیان (1458)

با سلام خدمت آقای رشیدی عزیز
قبل از هر چیز می خوام در مورد نظرات دوستان دو نکته رو عارض باشم.
1-من فکر میکنم آقای دهقانپور تمام عکس را در ادیتش میبینند و هر عکسی که اشکالی ازش پیدا نکنند به ادیتش گیر می دهند حتی اگر ادیت نداشته باشد.آقای دهقانپور من فکر می کنم وقتی که آقای رشیدی برای یادگیری هرچه بیشتر ادیت در کنار عکاسی می گذارند را هیچ یک تصور نکنیم.
کاملا عکس گویاست که دستبردی بر آن نشده است و مانند یک عکس خام است.البته در نکته دوم به هر دو عزیز حق میدهم چون فکر میکنم اصلا تا الان لنز فوکال200 f2/8 دست نگرفتند که هیچ آشنایی راجع به عمق میدان این نوع لنز ها ندارند.
آقا محسن من فکر میکنم اگه فکوس رو بالاتر می گرفتید و یا از اون بهتر عمق میدان بیشتری را استفاده می کردید بهتر بود.چون من نتوانستم ارتباط عمیقی با عکس داشته باشم.اما از لحاظ کیفیت فوق العاده است که باید بیشترشو ممنون لنز و بدنه بود.کادر خوبی بستید و حالت پایین بودن سر رو خیلی خوب میبینم.
باغت آباد دوست گرامی

"۰۳:۳۰ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (0) | امتیاز (0) | محسن رشیدی (7843)

سپاس از شما دوست خوب ، جناب بارچیان عزیز بابت توضیحات خوبتان

آقا محسن من فکر میکنم اگه فکوس رو بالاتر می گرفتید و یا از اون بهتر عمق میدان بیشتری را استفاده می کردید بهتر بود.
حاصل هدفم همین است که می بینید .
هدفم این بود که تنها لبان پیرزن فکوس باشند ، نه کل چهره.

اما از لحاظ کیفیت فوق العاده است که باید بیشترشو ممنون لنز و بدنه بود.
سپاس ویژه از جناب وهمی که در این چند روز میزبانی بی نظیر بودند و تجهیزاتشان را در اختیار من قرار دادند.

ارادتمند شما م ح س ن
"۰۷:۲۶ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (2) | حسین ضابط (19)

با سلام
ثبت زیبایی شده.
یادآور لطف و صفای تمام مادربزرگها در پس این چین های بجا مانده از روزگار.
در نگاه اول منو به یاد مادر بزرگ خودم انداخت.
موفق باشید.
"۰۷:۵۵ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (6) | امتیاز (2) | شاهین غفاری (2714)

با سلام و درود به جناب محسن رشيدي عزيز
كه عكس هايش را دوست دارم. و عكس هاي خيلي هاي ديگر را.
از ديدن عكس هايت لذت مي برم. از ديدن عكس هاي دهقان پور عزيز هم همينطور و ديگران هم.
و گله اي از لحن صحبت شما عزيزان. گاهي اوقات با خواندن نظرات و ايده ها آدم به جاي اينكه با يك نقد جاندار و خوب مواجه شود و با پاسخي مهربانانه ياد صحنه هاي جنگ هاي لفظي و حقير شمردن يكديگر.
اميدوارم در لحن و كلاممان آنقدر متانت و فروتني وظرافت كلامي داشته باشيم كه بي آنكه به كسي بربخورد بتوانيم مقصودمان را برسانيم.
حيف نيست عزيزاني كه چنين ديد هنرمندانه و ظريفي دارند بي مهابا در پس گفتار خود ديگران را مي كوبند و يا كم لطفي مي كنند.
البته اين ديد و نظر شخصي من است كه گاهي در اين سايت با آن مواجه شده ام.
به اميد رقابتي دوستانه و متانتي قلبي و روحي بزرگ منشانه.
با درود و احترام به نظر تمام دوستان.
پر حرفي بنده را عفو بفرماييد.
+2 براي پرتره زيبايت راستش به نظر من وضوح چروك هاي روي صورت و محوي قسمت هاي ديگر ناخودآگاه و يا خودآگاه و به نحو موثري به عكس كمك كرده.
سرافراز و خلاق باشيد
"۰۸:۵۴ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (0) | امتیاز (0) | پروانه پاری (3229)

با سلام و درود به جناب محسن رشيدي عزيز
كه عكس هايش را دوست دارم. و عكس هاي خيلي هاي ديگر را.
از ديدن عكس هايت لذت مي برم. از ديدن عكس هاي دهقان پور عزيز هم همينطور و ديگران هم.
و گله اي از لحن صحبت شما عزيزان. گاهي اوقات با خواندن نظرات و ايده ها آدم به جاي اينكه با يك نقد جاندار و خوب مواجه شود و با پاسخي مهربانانه ياد صحنه هاي جنگ هاي لفظي و حقير شمردن يكديگر.
اميدوارم در لحن و كلاممان آنقدر متانت و فروتني وظرافت كلامي داشته باشيم كه بي آنكه به كسي بربخورد بتوانيم مقصودمان را برسانيم.
حيف نيست عزيزاني كه چنين ديد هنرمندانه و ظريفي دارند بي مهابا در پس گفتار خود ديگران را مي كوبند و يا كم لطفي مي كنند.
البته اين ديد و نظر شخصي من است كه گاهي در اين سايت با آن مواجه شده ام.
به اميد رقابتي دوستانه و متانتي قلبي و روحي بزرگ منشانه.
با درود و احترام به نظر تمام دوستان.
پر حرفي بنده را عفو بفرماييد.
+2 براي پرتره زيبايت راستش به نظر من وضوح چروك هاي روي صورت و محوي قسمت هاي ديگر ناخودآگاه و يا خودآگاه و به نحو موثري به عكس كمك كرده.
سرافراز و خلاق باشيد

"۰۸:۵۴ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (0) | امتیاز (0) | محمدرضا دهقان پور (3348)

گاهي اوقات با خواندن نظرات و ايده ها آدم به جاي اينكه با يك نقد جاندار و خوب مواجه شود و با پاسخي مهربانانه ياد صحنه هاي جنگ هاي لفظي و حقير شمردن يكديگر.

اميدوارم در لحن و كلاممان آنقدر متانت و فروتني وظرافت كلامي داشته باشيم كه بي آنكه به كسي بربخورد بتوانيم مقصودمان را برسانيم. حيف نيست عزيزاني كه چنين ديد هنرمندانه و ظريفي دارند بي مهابا در پس گفتار خود ديگران را مي كوبند و يا كم لطفي مي كنند.

خیلی ممنونم از توضیحات خوب شما خانم پروانه پاری محترم!

"۰۸:۵۴ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (2) | امتیاز (0) | سهیل زندآذر (3669)

سلام محمد رضا جان خوبی رفیق؟ فکر کنم اگر جواب کامنت خانم یاری رو در قسمت پاسخ دوست خوبمون اقای شاهین غفاری میگذاشتید بهتر بود هر چه باشد کامنت خانم یاری دست پخت و کلام شیرین اقای غفاری بود که کپی پیست شده .

"۰۸:۵۴ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (0) | امتیاز (0) | محمدرضا دهقان پور (3348)

سلام سهیل عزیز
من شرمندم آقا سهیل! هواس پرتی کار همیشگی من هست! از بس که برای ثبت شدن یک نظر باید بارها تست کرد این مشکلات هم به وجود آمدنشان دور از ذهن نیست !
ممنونم از تذکر و تشکر از هر دو عزیز یعنی آقای غفاری و خانم پاری! :)

"۰۹:۵۷ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (2) | عازم قره داغی (75)

سلام جناب رشیدی
من هم مثل بقیه دوستان عکس های شما رو دنبال می کنم
اما یه نکته ای:
نمیدونم ما واقعا اینجا در حال وقت گذراندن هستیم یا اومدیم چیزی یاد بدیم و چیزی یاد بگیریم
یا شاید دونبال امتیاز یا با دوستان که پیدا کردیم از گذشته و انگار این سایت از چند تیم تشکیل شده
متاسف ام
امیدوارم ناراحت نشوید دوستان بله با همه هستم
این همه هزینه و وقت گذاشتن چرا باید بیهوده و از سر قرض ورزی تلف بشه
متاسف ام
اگه واقعا کار ایراد داره خاب چه اشکالی داره که گفته بشه اما با صداقت
اگه خوبه باز هم با صداقت و بدون در نظر گرفتن اینکه این شخص دوست قدیمی من هست باشه
همه روزی بدون شناخت و امتیلز وارد شدن
بدون تجربه ای
از تمام دوستان خواهش دارم که مطالعه رو فراموش نکنند
شناخت و تخصص در هر کاری باعث موفقیت می شود

در آخر جناب رشیدی
من با این لنز کار نکردم
اما با نرم افزار زیاد کار کردم
من هم اول با دیدن لبه ها بعضی از قسمت ها فکر کردم ادیتی صورت گرفته
اما شما و دوستانی گفتند نه این طور نیست
من چون با این لنز کار نکردم حرف شما رو قبول می کنم
و فقط به این که چقدر خوب وقت گذاشتید و کار کردید اکتفا می کنم
ممنون و خسته نباشید
"۱۰:۰۳ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (0) | امتیاز (2) | محـسن نیــرومـنــد (2975)

سلام محسن جان

عنوان عکست خیلی درگیرم کرد ... عنوان زیبا و خوبی اتنخاب کردی ..
هرچند سفیدی روسری این پیرزن که نزدیک به 1/2 کادر را پر کرده به پاکی سوژه اشاره داره و در راستای مفهمومه .....
اما کادر عمودی را برای این عکس پیشنهاد می کنم .یعنی کمی دستکاری در ترکیب بندی و کادر بندی به عقیده من عکس را محکم تر می کرد/

اشتباه دیگری که در این عکس رخ داده عدم استفاده بهینه از قدرت لنز می باشد . یعنی اینکه شما بخواهید با یک لنز زوم قدرتمند عکس ماکرو بگیرید خروجی کار قطعا راضی کننده نخواهد بود .

مطمئنن با من هم عقیده ایی که اگر جزئیات بینی پیرزن را هم داشتیم نتیجه کار مطلوب تر بود

سفر گرگان و عکس هایی که از آن می بینم این جمله را در ذهن من تکرار می کنه :
" امکانات خوب هم فقط 1/3 یک عکس خوب را تشکیل می دهد "

بااحترام
نیرومند

+1.5

"۱۰:۰۳ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (2) | امتیاز (0) | رضا وهمی (8851)

سلام محسن جان
خوبي ؟ خيلي سايت سنگين شده آقا . ان شاءالله هرجا هستي شاد باشي .
به چند تا نكته اشاره كردي كه دلم نيومد علتش رو از شما نپرسم :
اول پيشنهاد كادر عمودي بود . با توجه به فوكوس لبها و هدف عكاس و عنوان عكس ، ايا كادر عمودي توانايي هدايت نگاه به سمت مقصد را به اندازه كادر افقي داشت . خصوصا با مثلث ايجاد شده بين شيشه هاي عينك و گردنبند و مركزيت لبها در اين مثلث و در كل كادر .
در صورت بهره گيري از كادر عمودي يا بايد عكاس از برش بالاي كادر صرفنظر ميكرد ( كه به نظر من بخش عظيمي از قدرت عكسه ) يا فضاي پايين رو بيشتر ميكرد . تصور ذهني اين قضيه زياد دشوار نيست . حالا نميدونم دليل شما براي ارائه اين كادر چي بوده ؟
به اشتباهي در مورد عدم استفاده از قدرت لنز اشاره نمودي كه تعجب برانگيزه . اگه ميدونستم ميخواي چنين حرفي بزني ، لنزو ميدادم دستت تا امتحان كني و ببيني بعد از چند تا شات ميشه چنين عكسي گرفت . و اينكه اين عكس ماكرو نيست . يك پرتره هدفمند با تسلط كامل بر ابزاره . واقعا نميدونم چرا اين عكسو اينقدر سخت ديدي ، در حالي كه كاملا مشخصه چيه .
حيف كه زياد نتونستي تحملمون كني و از بس بهت سخت گذشت ، زود از جمع ما جدا شدي ، اما جسارتا بايد بگم كه با نظرت در مورد تاثير ابزار در عكس كاملا مخالفم . چون خودم دقيقا درگيرم و ميدونم .
در خوشبينانه ترين حالت و شرايط عالي ، ميتوان يك سهم ده درصدي به ابزار داد . ( هرچند هميشه خودم سهمي 5 درصدي براش قائلم ).
ديدي گفتم اگه از عكاسي فاصله بگيري ، تاثير منفي ميذاره . شرمنده محسن جان اميدوارم جسارت نشده باشه . نظرمو در مورد نقدت بيان كردم . نميدونم جوابت چيه ؟دوست داشتي ايميل بزن .
يه بار ديگه با دقت عكسو ببين محسن .
ياعلي .

"۱۰:۰۳ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (2) | امتیاز (0) | محـسن نیــرومـنــد (2975)

آقا رضا سلام
سوتفاهم نشه کسی قصد تخریب محسن نداره ه ه ه ه ه !
همه از حضور محسن خوشحالن و بنده هم افتخار می کنم که محسن تو سایت اینقدر مسولانه فعالیت می کنه

اینم سند

بنده را که می شناسی هیچوقت متاثر از نظرات دوستان نظر نمی دم.
این که من انتظار بیشتری از این عکاس و این عکس دارم طبیعیه
چون هم عکاسشو می شناسم و هم شرایط عکاسیشو دیدم .

شاید پیشنهاد کادر عمودی فقط بخاطر این بوده که دلم نیومد از جزئیات عینک شکسته و بینی این پرتره بگذرم .

وقتی میشه عکس کاملتری گرفت چرا باید کم کاری کرد .

در ضمن این حرف ها فقط نظر شخصی منه و یادت نره شما جز دوستای خوب منی و مطمئنم از ارادت قلبی من نسبت به خودت با خبری .
فقط از محسن خوشم نمیاد :)

راستی ، این جمله شما رو نشنیده می گیرم آقا رضا
حيف كه زياد نتونستي تحملمون كني و از بس بهت سخت گذشت ، زود از جمع ما جدا شدي

ارادتمند
"۱۴:۴۶ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (2) | هدی محمدی (15)

سلام بر جناب رشیدی ملقب به م ح س ن
عکس زیبایی هست و برازنده اسمش
داشتم فکر می کردم چشمهای این پیرزن چه حرفهایی برای زدن داشته؟؟ از پشت عینکی که وسطش چسب کاری شده؟
"۱۵:۰۵ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (2) | وحید عرفانی مقدم (238)

سلام

عنوان خیلی با عکس ارتباط خوبی دارد

رنگ سفید و ارتباطش با پاکی را خیلی زیبا آقای نیرومند بیان کردند

عینک بزرگ و عدم فوکوس روی آن(دیاف 2.8) مثل آنکه می خواسته هویت را پنهای کند و تمام توجه را روی چینهای اطراف دهان متمرکز کند که موفق هم بوده ولی بنده ترجیح می دادم یک کمی این شدت فوکوس کمتر باشه

شخصا وقتی لذت عکاسی با دیاف 2.8 را حس کردم جدیدا هر دو لنزم رو به این دسته تغییر دادم
1-Canon 100mm macro f2.8
Sigma 18-50 f2.8 -2

کلا عکستان دلنشین است ولی ترجیح می دادم در حاشیه کمی چشمان هم دیده شوند

درود بر شما
"۱۷:۱۰ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (0) | امتیاز (2) | سید جعفر مرکبی (447)

کادر عالی
فوکوس و رنگ ایراد دارد
با آرزوی توفیق برای شما
با آرزوی توفیق برای شمابا آرزوی توفیق برای شما
"۱۹:۵۴ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (6) | امتیاز (3) | رضا وهمی (8851)

هوالمصور
سلام دوستان . خيلي زودتر ميخواستم براي اين عكس كامنت بگذارم . اما متاسفانه شرايط نابساماني ايجاد شده كه تصميم گرفتم كمي تامل كنم .
در يك جمله ميتوان گفت كه در حق اين عكس كمي جفا شده است . يادم مي آيد كه زماني كه اين عكس به ثبت رسيد ( دقيقا با همين كادر و همين كيفيت ) چقدر هيجان زده بوديم . شاهكاري از يك دياف باز و فوكال بالا به دست عكاسي توانمند . جالب اينجاست كه وقتي به سمت سوژه ميروي ، بداني كه چه ميخواهي و نتيجه هم دقيقا همان شود كه ميخواهي . يك عكس زيبا كه سطح بالايي دارد . اينها نكات پشت عكس است كه شايد از ديد برخي از دوستان بيانش در اينجا تاثيري نداشته باشد و ما بايد در مورد كار موجود به ارائه نقد بپردازيم . اما بنده نميتوانم به راحتي از كنار اين قضايا و توانايي ها بگذرم .
و اما عكس موجود . در نگاه اول چشمان به لبهايي مي افتد كه گويي به هم دوخته شدند . كمي بالاتر چشماني كه در پشت شيشه عينك مخفي شده اند و سفيدي دور كادر كه محسن نيرومند به خوبي به آن اشاره كرد . هر كجاي ديگر عكس را كه ميبيني باز چشمت به روي لبان پيرزن برميگردد . درست در وسط كادر . بد نيست نگاهي هم به عنوان عكس بياندازيم . چقدر جالب . هزار لبخند فرو خورده . چه تناسبي و چه عنوان برازنده اي براي اين عكس . حتما شما هم موافقيد .
اديت عكس خيلي خوب اجرا شده و امضاي محسن رشيدي ( با تم جديدي كه روي عكسهاش ايجاد ميكنه ) كاملا بر روي عكس مشخصه . كيفيت و ... هم جاي بحث نداره . كادر هم مناسبه و ارزشش وقتي بيشتر ميشه كه ميفهميم كادر عكس همان كادر خروجي دوربينه .
كمي پايينتر ميايم تا نظرات دوستان را ببنم و بياموزم .
متاسفانه ميبينم مانند اكثر مواقع نظرات ارائه شده عاري از نكات فني و بارآموزشي است و اگر انتقادي وارد ميشود ، پيشنهاد و راهكاري را در پي ندارد ( بماند كه برخي از انتقاداتات هم صد درصد نادرست و غيرفني است و فقط ارائه ميشود ) مابقي كامنتها هم گلايه و ... است .
نميدانم آيا داستاني پشت ماجراست يا ....
محسن رشيدي را همه ميشناسيم . بنده قصد حمايت از شخص خاصي رو ندارم . اما هستند دوستاني كه خيلي بهتر از بنده م ح س ن رو ميشناسند . محسني كه هميشه كمك كردنش به ديگران در سايت زبانزد بوده . محسني كه از بس به دنبال كمك به دوستان بوده ، ناگهان متوجه ميشه تعداد نظرات ارسالي اش سه برابر نظرات دريافتي اش است . آنهم در اين رنج بالا . كدام يك از ما اينگونه ايم و اينقدر براي دوستانمان وقت گذاشتيم ؟ شايد به نوعي ( عمومي يا خصوصي ) همه ما از آموزشهاي فتوشاپ محسن بهره برده باشيم و نمك گيرش باشيم . ميدانيم محسن نور و رنگ و ... رو از خيلي از ما بهتر ميدونه و علي رغم سن نسبتا كمش ، فراتر از خيلي از ماهاست . اين باعث افتخاره كه چنين دوستاني در جمع ما هستند .
محسن رشيدي آدمي نيست كه عكس غيرفني با اديت نامناسب بفرسته به عكاسي دات كام . چون هم توانايي ارائه عكس خوب رو داره و هم نسبت به ارائه عكس خوب تعهد داره . حال با اين تفاصيل اگر در نگاه اول و دوم و ...دهم نتونستيم با عكس ارتباط برقرار كنيم ، ارزششو داره كه براي بار يازدهم ببينيم . شايد شايد مشكل در خودمان باشد . البته به شرطي كه از كامنتهاي قبل تاثير مثبت يا منفي نگيريم .
جالب است بعضا دوستان دست بر روي موارد فني اوليه اي ميگذارند كه كل سابقه قبلي خودشان را زير سوال ميبرند .
اين پيشنهاد را قبلا هم ارائه داده بودم و اينجا مجددا تكرار ميكنم :
دوستاني كه نظريه پرداز خوبي هستند ، اولا سعي در ارائه عكسهاي بهتر و بيشتري داشته باشند ( عكس نه كارهاي فتوشاپي ) و دوما در مورد موارد فني ، سعي كنند آنچه بر ديگران عيب ميگيرند را حداقل يكبار تجربه كنند تا ببينند كه عمل كردن و حرف زدن فرقشان زمين تا اسمان است .
از بس فقط به همين سايت نگاه كرديم ، چشمانمان تنبل شده است . وقت آن است كه براي سايتهاي خارجي وقت بيشتري بگذاريم و بيشتر مطالعه بصري داشته باشيم . ان شاءالله به زودي اين عكس را هم در جمع آن عكسهاي خارجي خواهيم ديد .
ببخشيد كه طولاني شد . قبل از اينكه دوستان اشاره اي داشته باشن ، خودم ميگم كه من اين كامنتو نه براي دفاع از محسن رشيدي گذاشتم ، و نه براي باند بازي و نه .... اينها حرف دل من است . اگر كسي صحبتي يا نظري دارد ممنون ميشوم ادامه صحبت از طريق ايميل باشد . صميمانه در خدمتم .reza_0600@yahoo.com
موفقيت و سلامتي همه دوستان در اين فضاي آموزشي و صميمي ، خواسته قلبي بنده است .

"۱۹:۵۴ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (2) | امتیاز (0) | مــهدا ســالاری (606)

سلام جناب وهمی ...
حرفهایی هست که به نظرم رسید در جواب کامنتتون عرض کنم ...

همگی ما تو این سایت عکس میذاریم که نقد بشه ،و نقد یعنی نقاط ضعف و قدرتش گفته بشه ... چرا خیلی از دوستان تحمل شنیدن نقد ها رو ندارن ؟

فرآیند آموزش دوطرفه است ... چرا با نوشتن این نکته که شايد به نوعي ( عمومي يا خصوصي ) همه ما از آموزشهاي فتوشاپ محسن بهره برده باشيم و نمك گيرش باشيم . سعی می کنید جلو نقد ها رو بگیرید . اگر آقای رشیدی لطف کردند و اطلاعاتشون رو در اختیار بقیه گذاشتند پس بقیه هم به همون اندازه حق دارن نظرشون و ایرادات کار رو بگن . یعنی هم آموزش گیرنده و هم آموزش دهنده به گردن هم حق دارند ...

دوستاني كه نظريه پرداز خوبي هستند ، اولا سعي در ارائه عكسهاي بهتر و بيشتري داشته باشند
تا جایی که می دونم و می دونید همه در این سایت فعالیت می کنند که با کمک نظرات بقیه پیشرفت کنن و هیچ عکاسی روز اول دوربین دستش نگرفته و شاهکار خلق نکرده ... پس چرا با این حرفها سعی در تخریب اعضا دارید ؟

کاش میذاشتیم هر عکسی مثل بقیه عکسهای گالری دیده بشه و راهش رو بره ... نه اینکه با طرفداری ها یا کارهای دیگه سعی کنیم عکس و یا عکاس خاصی رو از بقیه متمایز کنیم ... کاش اجازه می دادیم که عکاس از عکسش دفاع کنه و ما فقط نظر خودمون رو می گفتیم و ...

با آرزوی موفقیت برای شما

"۱۹:۵۴ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (0) | محمدامین صاحب پور (3160)

سلام به جناب وهمی عزیز :
نظرمو ثبت کرده بودم و داشتم توی نظرات دوستان نگاهی مینداختم که متوجه این نظر جالب شدم...تا جایی من حقو به خانم سالاری میدم...من از بچه هایی هستم که از محسن رشیدی عزیز توی ادیت یاد گرفتم...اما گاهی باید چیزهایی را قبول داشته باشیم...هر چند که شما تاکید زیادی به طرفداری نکردن از محسن کردی اما باور کن همین داره برداشت میشه...خیلی خوبه آدم دفاع کنه...اما ای کاش از عکسه محسن دفاع میشد نه از خوده محسن...به همین دلیل دارم میگم به امید روزی که نظرات و امتیازها به عکس داده بشه نه به عکاس...!
به هر حال هر انسانی جایزالخطاست... حالا بزرگترین استاد عکاسی هم که باشه...یکی از دلایل اینکه رقبت زیادی توی آپ کردن عکسهام ندارم(با وجود اینکه این چند وقته خیلی عکس گرفتم...) اینه که سایت شده محل عده ای که فقط اسم عکاس دارن یدک میکشن...اما نه رفتار حرفه ای دارن و نه کار حرفه ای میکنن...توی نظرات ارسالی اخیر من بخون که چی گفتم و ببین عکس العمل بعضی بی منطقها نسبت به یک نظر و فقط یک نظر که اون هم کاملا منطقی بوده چی بوده؟(پای آخرین عکس ارسالیم)این یعنی خوده باند بازی که به من اعمال شد...سایت به کجا میره؟... چون از لحاظ سنی و کسوت از ما بزرگتری این حرفارو دارم میزنم..امیدوارم که دیگه غیر حرفه ای ها وارد سایت نشوند...
خوشحال میشم بقیه این بحثو از طریق ایمیل ادامه بدیم : amin_perseus@yahoo.com
شادوسربلندباشید

"۱۹:۵۴ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (2) | امتیاز (0) | رضا وهمی (8851)

سلام دوستان عزيز
متاسفانه بحثهايي را مطرح نموديد كه ممكن است باعث تضعيف روحيه دوستان شود و به فضاي عمومي سايت آسيب برساند . اميدوارم براي حرفهاي خود سند محكمي داشته باشيم . دوست داشتم برخي از حرفها رو اينجا بيان كنم . اما به احترام دوستان و طبق فرمايشات شما ، ادامه گفتگو از طريق ايميل . دوستاني هم كه مشتاقند در گفتگو شركت كنند ايميل بزنند .يك بحث دوستانه كه اميدوارم نتيجه بخش باشد .
reza_0600@yahoo.com
"۲۲:۱۲ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (3) | توماج زنگویی (3104)

درود بر محسن رشيدی،
با اينکه دوست داشتم قبل از خوندن نظرات دوستان کامنت بگذارم اما وسوسه امانم نداد!
به هر حال روی کارهای شما آدم بی دغدغه می تونه نظر بده. برداشت کاملا فنی وقويست. استفاده بجا از تکنيک و ترکيب بندی مستحکم.
ترکيب بندی رو از اين جهت عرض ميکنم که قرار گرفتن سوژه در وسط کادر و نگاه از روبرو برای تمرکز رو لبها عاليه.
شک ندارم که همه دوستان که اين عکس رو ديدن از مرکز بالای کادر و بعد از گذشتن از عينک به لبها رسيده باشن چون اساسا اين خاصيت اين کاره و مشخصه بارز اين ثبته.
در آخر می رسيم به حسی که تو کار هست (اعتراف می کنم که اگه اين بحث ها نشده بود اول اين رو عنوان می کردم!) چين و چروک ها و سوی اون نگاه (البته عملا چشمی در کار نيست) و متانت پيرزن و در آخر لبها! چشم رو نوازش می ده و برای من حس خيلی خوبی رو به همراه داره.
ارادتمند.

"۲۲:۴۶ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (2) | مهرداد تاجدینی (1141)

با سلام خدمت آقاي رشيدي
اجرا بسيار خوب و جذاب شده بخصوص چين و چروك هاي صورت و مات شدگي عينك!
با آرزوي توفيق هر چه بيشتر
مهرداد
"۲۳:۴۰ ۱۰ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (2) | علیرضا هدایی (530)

سلام جناب رشیدی .
با توجه به عنوان کار فوکوس روی دهان پیرزن و فلو شدن بینی و عینک بسیار زیبا و هوشمندانه اعمال شده . حالت پوست مدل مثل رد شلاق زمان میمونه .
فقط با سلیقه ی شخصیم این نور سرد حاکم بر فضا رو اصلا دوست ندارم و خیلی دوست داشتم که همین عکس در نوری گرفته میشد که ته رنگ قرمز بر آبی قلبه کنه و کمی کنتراست بالا تر رو هم دوست دارم . و ای کاش کمی بیشتر زوم میکردید تا اصلا گردنبند نصفه ی پیرزن معلوم نمیشد .
ممنون از ارسال زیباتون .
+2
"۰۰:۳۹ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (2) | حمید سبحانی (902)

جنا ب رشیدی کاراتون همیشه عالیه
البته این دیگه گفتن نداره و قطعه استاد علیزاده هم دوچندان می کنه

در مورد فکوس هم همونطور که گفتین اون دوری و نزدیکی عینک نسبت به دهان و فاصله اونها نسبت به دوربین کاملا اتفاق می افته و حیرت انگیزه

من وارد این سایت شدم به عنوان یه تازه کار که یاد بگیرم
صحصح نیست که بخوام دعوت کنم که کارامو ببینین اما برای راهنمای می خوام که اخرین عسمو ببینین

تمنای سبز
سپاسگزارم
"۰۰:۴۲ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (0) | امتیاز (0) | حامد رمضانی (761)

دیاف 2.8 ؟
کراپ از بالا و پایین به خصوص پایین عکس
به شدت به کارت لطمه زده
و بیشتر از اون دیاف 2.8 . با دیاف 4.5 یا 5 خیلی بهتر میتونستی کار کنی
"۰۰:۴۶ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (3) | طلیعه چوپانی (452)

سلام خدمت آقای محسن که همیشه با خواندن وبلاگش احساس کردم که چقدر بیشتر به عکاسی علاقه دارم و واقعاً از عکس هاش لذت بردم.

راستش اولین بار که حدودا ۲ ماه پیش با کارای شما آشنا شدم و پروفایلتون و دیدم. خیلی‌ خوشحال شدم که شخصی‌ با سن شما انقدر توی عکاسی رشد کرده و موفق بوده.
متاسفانه ميبينم مانند اكثر مواقع نظرات ارائه شده عاري از نكات فني و بارآموزشي است

حقیقتاً نمیتونم نظری که بار آموزشی داشته باشه به شما بدم،یعنی‌ اصلا در توانم نیست و در اون حد نیستم.فقط خواستم بگم که واقعاً از کارتون لذت بردم و براتون آرزوی موفقیت بیشتر کنم.

مرسی‌




"۰۰:۴۶ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (0) | امتیاز (0) | محسن رشیدی (7843)



سپاس خانم چوپانی

"۰۳:۵۶ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (0) | امتیاز (1) | ش. ن. (332)

با سلام خدمت شما
سوژه جالبیست در عین حال تصویر زیبایی خاص خودشو داره.کادر بندی کاملا مناسبه و سوژه خودشو خوب نمایان کرده.نظرات متفاوته
ای کاش تصویر کاملا فوکوس بود بینی و چشمها فلو نبودندتا از پس آن چشمان نافذ مخفی شده در پشت عینک(که گوشه ای هم از آن پیداست)هزار لبخند فرو خورده بیشتر پیدا بود.
با آرزوی موفقیت هر چه بیشتر شما
"۰۹:۴۱ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (2) | محمدرضا منفرد (1665)

سلام جناب رشیدی
از ثبت های شما همیشه لذت بردم و قدرت ارتباطی که در عکسهای شما وجود دارد تحسین برانگیز است.
کاش هدفتان را از کاستن عمق میدانستم
+2
"۱۰:۳۴ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (3) | امتیاز (1) | هادی دهقان‌پور (9761)

از دیدگاه حقیر، نقوش منظم روی گردنبند و نقوش نامنظم پوست صورت که مانند خطوط دوار درختان، قدمت و پایداری فرد در کوران دوران رو می‌رسونه، دو نقطه‌ی برجسته‌ی عکس هستند. (هرچند به نصف گردنبند اکتفا شده). چشم‌ها به دوربین نگاه نمی‌کنند ولی می‌شه یه رابطه‌ی خوب با شال سفید و روحیه‌ی پیره‌زن پیدا کرد. شاید بشه از اون به اصالت تعبیر کرد. پیره‌زن می‌دونه که روزهای آخر رو بایستی به‌سختی پشت سر بذاره ولی نه نگران گذشتن روزهاست و نه نگران فرسوده شدن جسم و نه نگران عینک شکسته‌اش. پیره‌زن علی‌رغم اخمی که بر پیشانی داره، امیدوار و باصلابت به‌نظر می‌رسه. مثل گذشته...
"۱۰:۴۹ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (2) | امید امیدواری (1727)

سلام محسن جان
شما دوست داشتی روی لبهای چروکیده پیرزن تاکید داشته باشی و با عنوان هم همخوانی داره یکی دیگه شاید دوست داشته باشه چهره پیرزن رو نشون بده یکی دیگه مثل من شاید فقط از دستاش عکس میگرفت و ...
اینا سلیقه هاست مثل اینه که من بگم من پیراهن سفید دوست دارم چرا شما آبی پوشیدی خیلی زشته رنگش!!!!
حالا که با این وسواس عکسو گرفتی اون سیاهی قسمت سمت چپ کادر بالا رو هم کراپ می کردی...
مثل همیشه عالی


با احترام
امید امیدواری
"۱۱:۱۴ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (3) | امتیاز (2) | وهب رامزی (1921)

سلام آقا محسن!

در نعیین نقطه فوکوس یک هوشمندی عکاسانه رو شاهد هستیم.هم لذتمند و هم آموزنده.

بقیه اش را که گفته ام ... (:

بامهر
"۱۱:۳۷ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (3) | آرمین هدایتی (212)

سلام به اقاي رشيدي
همونطور كه قبلا عرض كردم عكسات همواره خوبن
توي اين عكس كه تركيب بندي بسيار بسيار خوبي داره يه نكته جالب هست و آموزنده و اونم استفاده از فاصله كانوني بالا و دياف پائين واسه فلو كردن چشم اين پيرزن دوست داشتني
دست مريضاد
"۱۲:۵۲ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (2) | سعید ترابی گودرزی (347)

سلام جناب آقای رشیدی عزیز،
متاسفانه ميبينم مانند اكثر مواقع نظرات ارائه شده عاري از نكات فني و بارآموزشي است حقیقتاً نمیتونم نظری که بار آموزشی داشته باشه به شما بدم،یعنی‌ اصلا در توانم نیست و در اون حد نیستم.
برای من عینک تار(نه چشم تار) مفهوم زیادی داره حتی خیلی به لبها در انتقال مفهوم کمک کرده.

موفق و پیروز باشید
"۱۳:۵۵ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (1) | حمیدرضا پیره (985)

من این فلو و فوکوس رو نمیپسندم .چون احتیاجی به این کار نبوده .حس و فوتو ژنیک بودن کار اینقدر قوی و تاثیر گذار هست که نخواهیم از این تکنیک استفاده کنیم .جالب میاد که این ایده در هنگام شات زدن به ذهن شما خطور کرده باشه بیشتر حس من اینه که پس از گرفتن شات شما متوجه اون شده باشید هر چند که من تاکیدی بر اون ندارم نتیجه مهمه.در ضمن کادر افقی که شما بسته اید ذهن بیننده رو سیر آب نمیکنه و کادر عمودی به نظر بهتره هر چند که به نظر برای تاکید بیشتر شما افقی شات رو ثبت کرده اید.ولی مد رنگی جالبه.موفق باشید. پیره
"۱۵:۰۸ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (3) | نیکروز بهادرمنش (452)

سلام.ممنون از سوغاتی هایتان از سفر پربارتان!
یکی از نکاتی که در توضیحات دوستان ندیدم حالت سوژه است تاکیدا منظورم نگاه رو به پایین سوژه است که به سوژه وقار داده است.
انتخاب مرکز عکس برای قرارگیری نقطه ی واضح عکس هم بسیار هوشمندانه است به شکلی که توجه بیننده به سایر نقاط عکس هم جلب می شود . . .
ممنون از ارسال زیبای شما
+3
"۱۵:۳۹ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (3) | امتیاز (0) | داوود ارسلانی (1085)

سلام اقای رشیدی.
بارها با خودم کلنجار رفتم که واسه این عکس کامنتی بنویسم یا نه؛ و تنها دلیل این دودلی هم رفتارهای به واقع کودکانه و به دور از شان برخی دوستان بود.
اگر بعضی از نوع ادیت انجام شده روی عکس ایراد میگیرن و نکاتی رو متذکر میشن نباید کسانی به خودشون اجازه بدن و اونها رو بی تجربه بخونن و ... .
تقریبا بین ما کسی نیست که رابطه بین دیاف و عمق میدان و تاثیر مستقیم فوکال روی اون رو ندونه پس اگه موردی ذکر میشه و گفته میشه که این بلور روی صورت حاصل نرم افزاره - که من هم معتقد به همین هستم - به حساب ندانستن اون فرد و یا عدم تسلط کامل شما بر روی ابزار نزاریم.
نگیم که تو تا حالا این لنز رو دست نگرفتی و چیزی نمیدونی، و با زبون بی زبونی ازش بخوایم محترمانه دیگه اظهارنظری نکنه.

کاش قبل از عکس العمل کمی روی رفتارمون فکر کنیم.

"۱۵:۳۹ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (3) | امتیاز (0) | حامد رمضانی (761)

جناب ارسلانی
من با توجه به فوکال بالای عکس و دیاف باز فکر میکنم که این بلور روی صورت ( که به نظرم به شدت به کار هم لطمه زده) طبیعی و بدون دخالت نرم افزار به وجود آمده.
نظر بنده کامل در کامنت بالا قید نشد. این عکس اگه نقطه قوتی هم می تونست داشته باشه همون عینک شکسته و چسب خورده بود نه دهان چروکیده این مادر.
به هر حال سایت عکاسی از روزهای اوج خودش مدتهاست که به حضیض رفته.
با درود
"۱۷:۱۳ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (2) | محمدعلي سلیم لوئی (2401)

سلام محسن جان

منو ببخش بابت بد قوليام!

به نظرم بافت صورت و كنار هم قرار گرفتن اون خطوط و پژمردگي صورت يه جور حس قدمت و مقاومت رو برام القا ميكنه.
انتخاب رنگهايي بي روح و بدون اغراق رو نكته ايي مثبت در جهت هدف ميدونم...

ارادت
+2
"۱۹:۰۵ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (0) | امتیاز (1) | کاوه فداکار (75)

جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه...
حکایت آقا محسن و جناب وهمی منو یاد فیلم های پرویز کیمیایی و نقد های(؟!!! ) جواد طوسی بر آنها انداخت.
در هر صورت از تلاش خوبتون برای رسیدن به مدارج بالای عکاسی سپاسگزارم. پاینده باشید .
"۲۰:۱۴ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (2) | منوچهر بهمنی (3156)

سلام آقاي رشيدي
ثبت تاثير گذار و تامل برانگيز ي ارائه داده ايد/
نكات فني رو دوستان گفته اند.
به نظر م نوع نگاه و ديد عكاس در ثبت عكس نشانه حس و حال و منظور ذهني عكاس هست كه بايد به آن دقت دقت شود و براي آن احترام قائل بود
هميشه شاد و خندان باشي
"۲۰:۲۲ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (0) | امتیاز (2) | یاسر قمی (110)

سلام
يك كادر هوشمندانه
و بافت هاي فوق العاده
به تاثير گذار عكس كمك كرده
خوشحال مي شم به من هم سربزنيد.تازه وارد و بي تجربه

"۲۱:۳۹ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (0) | محمدامین صاحب پور (3160)

سلام به محسن عزیز :
چه یحثی باز شده ... منم با نظرات خیلی از دوستان موافقم...به نظرم خیلی توی این اثرت ضعیف کارکردی...ای کاش توی ارسال کمی تامل و صبر پیشه میکردی...میخوام بهت ثابت کنم که وقتی یکی زحمت کار عکاسو میبینه دلش نمیاد همین جوری نقد کنه...الان رضا وهمی عزیز که زحمت کشیده شده توسط تو رو دیده میفهمه که چجوری امتیاز بده...
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شاد باشی
"۲۱:۴۶ ۱۱ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (0) | امتیاز (2) | حامد سبحانی (767)

سلام عکس زیبا ییست
البته اگر کادر کمی عقب تر بود تا گردن آویز پیرزن دیده میشد و یا چسب دور شکستگی عینک بهتر بود

پذیرای نقدها و راهنمایی های کارگشای شما در گالریم هستم
"۰۱:۲۵ ۱۲ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (2) | امتیاز (0) | گلسا حیدری (1386)

دلیل این نوع فوکوس روی چنین پرتره ای چی میتونه باشه؟جایی که انتظار داری با تمام جزئیات مواجه بشی ناگهان حجم نسبتا وسیعی محوی...فقط برای تاکید روی لبخندی (لبخند فروخورده ای) که اگر عنوان نبود به زحمت قابل دیدن بود.
"۰۱:۵۲ ۱۳ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (3) | آرش نصیری (11202)

محسن عزیز سلام. مدتها نبودم و با دیدن شما و کارهای زیباتون دوباره حس فعالیت در من زنده شده
اولا دوربین و لنز بینظیری که خریدی مبارکت باشه
دوما تبریک برای پیدا کردن این سوژه که به خوبی میشه مفهومی که خواستی رو ازش بیرون بکشی. دیاف باز 2.8 برای فوکوس روی لبها و محو شدن سایر نقاط بهترین انتخاب بود که زحمتش رو دیاف 2.8 ثابت لنز کشید.
اما سرآمد کارت واقعا سوژه نابی هست که برگزیدی.
به کار صدم من سری بزن. موفق باشی
"۰۲:۴۳ ۱۴ شهريور ۱۳۸۸" | مفید (1) | امتیاز (1) | سیدعلی حسینی فر (1000)

آقا محسن سلام
سوژه قوی ای رو برای عکاسی انتخحاب کردین ولی با توجه به طبقه بندی عکستون (پرتره) عکس موفقی ار آب در نیموده :
مثلا اصلیترین ابزار ارتباطی که چشم ها هستند حضور قوی ندارند
پیشونی از بد جایی برش خورده،و اون سکه ای که کلی حرف برای گفتن داره در جای خوبی برش نخورده چون خیلی خوب می تونسته در خدمت سوژه باشه و توصیفی از اونو داشته باشه،
عمق میدان یک کار متفاوته اما من نمی پسندم اونم برای یه عکس پرتره !
ممنون از ارسال آفتابی باشی