گالری تصاویر "حمیدرضا پیمان"

         
عکس
نام :   تعصم پرگارم (امتیاز : 5)
عکاس :   حمیدرضا پیمان (امتیاز : 511)
نوع دوربین :   Canon
توضیحات دوربین :   Rebel/FP5 Ilford film
نوع لنز :   Canon
مدل لنز :   Canon EF 50mm f/1.8 II
نظرات :   2
بازدیدها :   549
تاریخ ارسال :   ۱۱ مهر ۱۳۹۳
علاقه‌مندی‌ها :   0
دسته‌بندی کاربر :   نگاتيو
دسته‌بندی سايت :   مفهومی , پرتره از خود
توضیحات عکاس

"۰۰:۳۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۳" | مفید (1) | امتیاز (3) | فهیمه درودی (1097)

وهله اول روبرویی ست با یک حجم مینیاتوری از رقص سماع ؛ یک تفاصل مطمئن از جهان روزمرگی ، هم به واسطه رقص و هم به واسطه عروسک . اما دومین ، شکل عروسکی آن ، وهله ی دوم را پیچیده میکند : جایی که مجبور می شویم تا تنها در پیکر یک عروسک بی روح نظاره گر این فاصله ی محنت زدا باشیم ، و این ادامه می یابد حتی اگر قائل به نادیده گرفتن عروسک باشیم ؛ در تخت و کمدی که ساده ترین وجه مشترک برای تصور زندگی روزمره اند . شکل عروسک و وسایل اتاق به واسطه ی این سقوط لحظه ای ، مهیای یک فراروی بی نهایت در ما می شوند ؛ یک پارادوکسیکال که غلبه نخستین بر دومین است ؛ تعصم پرگار ، بازطرحی از طرح مخروبه ی زندگی سرد عروسکی ماست در چرخشی که از نو از پرگار نشسته است
"۱۲:۲۰ ۱۶ مهر ۱۳۹۳" | مفید (1) | امتیاز (2) | شادی آفرین آرش (7742)

*از لحاظ مباحث معرفت شناختی آیکون (Icon) و ایماژ (Imago) و ایده (Idea) پیوند نزدیکی با هم دارند. ایماژ یکی از ابزار فهم جهان است که از آغاز جنبه ی فیگوراتیو داشت و بر بنیاد ذهنیت نمادپرداز آدمی شکل گرفته است. از اینجاست که آیکون خود را از نشانه جدا می سازد معنایی برابر با نماد دارد. برخی نمادهایی را که دارای ویژگی مادی هستند در ارجاع به آن چه منتقل می کنند، «آیکونیک» یا «طبیعی» می نامند... در اواخر قرن نوزدهم و اوائل قرن بیستم ابی واربورگ "روش علمی پژوهش های آیکونوگرافی را نه تنها به موضوعات دینی و دنیوی سوق داد، بلکه توانست گستره ی تعیین کننده ی روشهای آیکونوگرافیک را در جهت داددن به دانش هنر و تاریخ فرهنگی هنر به گونه ای فراگیری به عمل بنشاند. این روش بعدها توسط پانوفسکی آیکونولوژی نامیده شد". آیکونولوژی می کوشد با توجه به آیکونوگرافی به اصولی زیربنائی ارزش های نمادین (symbolische Werte) دست یابد. بر این اساس، در آیکونولوژی صرفا یافتن ریشه های تاریخی تصویر و باورهای مرتبط به آن مد نظر نیست، بلکه روح مسلط نمادینی است که در کل فرهنگ همچنان باقی می ماند. روند شهودی جست و جوی این اصول را با عنوان آیکونولوژی می توان توضیح داد*
...
از این منظر این عکس نیز که به نوعی با تکیه بر نماد؛ و مرکزیت ومحوریت دادن به آن؛ به تداعی رقص و سماع شرقی می پردازد و از آن جهت که می تواند جزئی از همان روحهای نمادین جاودانه در فرهنگ باشد؛ را می توان به این مورد ارجاع داد.
...
مطالب میان * * برای روشنتر شدن این ارجاع؛ از مقاله ای با محوریت این موضوع؛ اقتباس شده ست.