گالری تصاویر "غلامرضا شمس ناتری"

         
عکس
نام :   هیزم شکن! (امتیاز : 10)
عکاس :   غلامرضا شمس ناتری (امتیاز : 1463)
نوع دوربین :   Canon
مدل دوربین :   Canon EOS 500D
فیلتر :   UV
دیافراگم :   F9
شاتر :   1/30 ثانیه
ایزو :   200
نظرات :   14
بازدیدها :   660
تاریخ ارسال :   ۱۱ فروردين ۱۳۹۳
علاقه‌مندی‌ها :   1
دسته‌بندی کاربر :   جنگل
دسته‌بندی سايت :   مفهومی , جنگل , انسان
توضیحات عکاس

"۰۰:۲۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۳" | مفید (1) | امتیاز (1) | سید بهاالدین بنی طبا (246)

سلام ، سال نو مبارك
ثبت خوبي هست ، مخصوصا ايستا بودن درختان ، اما پيشنهاد من سياه و سفيد بودن اين تصوير هست ،
موفق و پيروز باشيد

"۰۰:۲۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۳" | مفید (0) | امتیاز (0) | غلامرضا شمس ناتری (1463)

سلام و سال نو شما مبارک باشه دوست عزیز
ممنون ان شااله دفعه بعدی بامود سیاه وسفید تو سایت کار می کنم
"۰۲:۰۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۳" | مفید (0) | امتیاز (0) | شهروز جلالت (38)

سلام . از نظر گرافیکی عکس قابل توجه است . نقش هیزم شکن علی رغم توجه عکاس به او به خاطر عنوان عکس ضعیف است . و علت آن نوع پوشش هیزم شکن و انفعال در حرکتی ست که باید موکد پیشه او باشد . موفق باشید .

"۰۲:۰۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۳" | مفید (0) | امتیاز (0) | غلامرضا شمس ناتری (1463)

سلام دوست عزیز
از بیان نظرتون سپاسگذارم شاید تنها عنوانی که به ذهنم خطور می کرد و موید این عکس باشه همین عنوان بود
"۰۳:۲۲ ۱۲ فروردين ۱۳۹۳" | مفید (0) | امتیاز (0) | میلاد عسکری گوهری (19)

زمستان و مه، منظره ی برفیِ درختانِ بی برگِ سر به فلک کشیده، لنز واید و حضور انسانِ تنها -با توجه به عنوان عکس:هیزم شکن- همه به عنوان کلیشه های نخ نما و رایج برای ایجاد یک عکس خوش نما(پیکچرسک)شناخته شده اند.
اینجا اما نکته ای عکس را از خویشاوندانِ خوش منظرش جدا می سازد و در موقعیت بهتری قرار می دهد؛ نقش انسان در منظره؛ انسانی که دیگر پیرمردی در حال قدم زدن در لباس تیره نیست، یک سرباز است. هیزم شکستنِ او نه یک عمل دکوراتیو، بلکه عملیست از روی وظیفه. تضاد هویت این انسان با سنتِ منظره نگاری عکس را شاخص کرده. اره برقی، گونیِ پلاستیکی و ظرف های حاملِ سوخت(که البته با توجه به ابعاد و کیفیت عکس به سختی تشخیص داده می شوند) تصویری مستند و بیانگر به جای منظره ای صرفا خوش نما ایجاد کرده اند.
پیکر انسان و ابزار وی و حتی جایی که پوتینِ سرباز تپه ی برفی را قطع کرده است(در صورتی که عکاس به آن توجه کرده باشد) و همچنین خط- درخت که سرباز در امتداد عمودی آن قرار گرفته و چشم را کنترل می کند از مزایایِ بارز این عکس اند؛ پس جای دهی و صورت بندی عناصر در کادر مناسب است.
اما نقص کادر بندی و زاویه ی دوربین قابل چشم پوشی نیست؛ کجیِ درختان سمت چپ که به دلیل کج نماییِ لنز واید به وجود آمده، آهنگ خطوطِ موازیِ درختان را مختل کرده است، و همچنین باعث شکل گرفتن مثلثی ناخوش آیند از شاخه و تنه های کج در گوشه ی تصویر شده که در زمان عکاسی و یا ادیت قابل تصحیح بود.
نقص دیگر عکس در نورسنجی است. نورسنجی با توجه به فضایِ خاصِ عکس اصلاح نشده و پیکرِ انسان، خصوصا صورت وی تیره است؛ با نوردهی بیشتر عکاس می توانست آن را مشخص و فضای برفی را درخشان تر کند و نقطه تاکید را در تضادی واضح با محیط قرار دهد.

"۰۳:۲۲ ۱۲ فروردين ۱۳۹۳" | مفید (0) | امتیاز (0) | غلامرضا شمس ناتری (1463)

ممنون از شما جناب عسکری که لطف کردی دیدگاه خوبتونو برای این اثر به رشته تحریر در اوردین
عرض شود خدمت شما که این فرد "هیزم شکن" سرباز نیست و فقط کارگر جنگله که داره برای سایر کارگران در حال کار هیزم خرد می کنه تا اتشی براشون تهیه کنه و چکمه یی که به پا داره که مسلما پوتین نیست !
نخواستم شخصا خلوتشو برای کارش بهم بزنم و همه چی همونطور که بود روایت تصویری شد تا کلیشه یی و یا بقول شما نخ نما شده جلوه نکنه ! مسلما تصویر فرد نمی تونه کمکی برای بیان عکس باشه چه اینکه این فرد از جنس مذکره و لا غیر !سایرنکات رو بخوبی و با بیان فنی جناب پیمان فرمودن و از شما و ایشون و سایر دوستانی که نظرشونو در این باره بیان فرمودن کمال سپاس و تشکر و دارم .
"۰۵:۳۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۳" | مفید (0) | امتیاز (0) | میلاد عسکری گوهری (19)

این دو نقص با احتساب مزایایی که برشمرده شد، عکسی متوسط را رقم زده که می توانست با دقت و توجه بیشتر عکس خوبی باشد.
"۱۴:۰۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۳" | مفید (4) | امتیاز (3) | حمیدرضا پیمان (511)

با درود
تصوير زيباييست

چند خطي نظرم را در مورد عكس هيزم شكن مي نويسم .

خطوط عمود ، بخوبی بیانگر بلندی سهمگین جنگل می شود و کادر کشیده افقی بیان کادر را در جهت گستردگی ، مکمل می گردد تا به این ترتیب ، عکس قدری از احساس غریب نهفته در جنگل را به زبان تصویر بیان کند.
این خطوط عمود ،وزن را به شکلی پویا در تصویر بيانگر می شود و همچنان که از سمت چپ ، تصویر ، مورد خوانش قرار می گیرد ، تمپوی زیبایی از نقوش خم و راست را می یابد چرا که در مسیر خوانش ، تغییر و کنتراست ملموسی در نقوش درختان رخ می دهد . (تغيير تحرك مي آفريند)
این گونه که حتی خطوط عمود یک دوم عمودي راست و یک دوم چپ در کنتراست زاویه نسبت به یکدیگر قرار گرفته اند.







چنانچه اگر خطوط مايل ، جاي خود را به خطوط راست و بدون كنتراست مي داد ، وزن ، با كاسته شدن پويايي اش رو به رو مي شد و توانايي حاضرش را در در بيان خود، اين گونه همراه نداشت.









غالبا نمود عمق و حجم در گرو کنتراست تونالیته بوده است




(ماله ويچ ، تركيب سوپره ماتيسيتي )




اگر چه این تنها عنصر سازنده عمق نیست اما در این تصویر به خوبی عمق را بيان می کند. در عكس هيزم شكن ، تغییر تدریجی تونالیته به سمت محو شدگی در خاکستری روشن به زیبایی مسير را به سمت عمق طی می کند و حتی به یک وزن در راستای عمق ، بدل می شود.
اما المان هاي تصوير به صورت منفرد ، حجم را از دست داده اند و اين به سبب هواي ابري و نور نرم ، هنگام عكاسي رخ داده است و البته اين موضوع مي تواند فضاي بي روح و بي جان جنگل زمستان را موكد سازد و اين نبودن سايه در هيچ جاي تصوير مي تواند به نوعي اين مردگي ناپايدار زمستاني را مطرح سازد كه از سوي كليت طبيعت به فضا القا شده است و سو‍‍ژه انساني را متاثر ساخته است.
بهره گیری از نمای وسیع و جای دادن سوژه در تناسبي که او را محقر در ذهن جلوه می دهد، شاید واگویی تمثیل واری از نگاهی است ناتورالیستی
هیزم شکن در گوشه پایین ، سمت چپ که از دیدگاه بسیاری دارای ارزش بصری مناسبی نیز برای برجسته سازی سوژه است ، در گام نخست جمله بندی عکس ، شکننده فضا است ، چنان که تصنيف مه آلود جنگل به واسطه حضور اوست که دچار خلل و درگیر می شود.
هیزم شکن در نقطه بی تعادلی تصویر به وضوح تصویر را به صحنه شکست مبدل می گرداند، اين شكست اگرچه در بنياد به نابودي پيكر جنگل و خورد شدن آن اشاره مي كند اما به واسطه تركيب بندي و نوع قرار گيري عناصر ، شكست در بطن تصوير ، سوژه انساني را مطلوب كرده است ، چنانچه فشار بصري حاصل نيز ، انسان را محقر جلوه مي دهد.

............................

لازم مي دانم نكته اي را در باب نوشته جناب گوهري عزيز در ادامه ،تحرير كنم.
ايشان ، زاويه دار بودن خطوط درختان را به كج نمايي لنز اطلاق داده اند و مايل بودن خطوط درختان را در گرو فاصله كانوني اندك دانسته اند كه به هيچ عنوان درست نيست چرا كه لنز در فاصله كانوني 20 ميلي متري است و به موجب آن كه سنسور دوربين عكاس داري كراپ است و ضريب 1.6 دهم فاصله كانوني را داراست به فاصله كانوني تقريبا 32 ميلي متر مبدل مي گردد كه اساسا اعوجاج مشددي كه بتواند خطوط درختان را مورد تاثير قرار دهد ، ندارد. البته لنز وايد ، يه طور كلي خطوط راست را كج نمي كند بلكه براي جاي دادن زاويه بيشتري از ميدان مقابل ، تصوير را به گونه اي فشرده روي حسگر مي تاباند ، چنان كه خطوط راست در مركز لنز ،راست قامت اما به شكلي فشرده ، نمايان مي گردد ولي هر چه كه از مركز تصوير، فاصله گرفته شود ، خطوط دچار انحناي فزاينده مي گردنند .
اگر به واسطه فاصله كانوني اندك ، اعوجاج رخ داده بود ، تصوير به شكل زير نمايان مي شد.









با سپاس

"۱۴:۰۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۳" | مفید (0) | امتیاز (0) | میلاد عسکری گوهری (19)

ممنونم از توجه شما,
به نظر می رسد سوء برداشتی از متن من حاصل شده که سعی می کنم برطرف کنم.
من "کج نمایی" عنوان کردم,نه اعوجان یا دیستورشن(distortion) که از عیوب لنز است و همانگونه که در تصویر نشان دادید باعث کرویّت یا فرورفتگی تصویر میشود. ,ولی کج نمایی به دلیل زاویه ی کجِ لنز نسبت به صحنه ایجاد می شود و تصویر را ذوزنقه ای می کند.
البته سوء تفاهم ایجاد شده را صرفا به دلیل مشکلات عظیم ما در ترجمه و به کار بردن کلمات تخصصی می دانم. مجددا ممنونم از دقت شما.
"۲۳:۳۳ ۱۳ فروردين ۱۳۹۳" | مفید (2) | امتیاز (2) | سعید سلطانیان (3801)

ترکیب بندیِ اثر در کنارِ کنتراستِ جذابِ آن نتیجه ی موفقی به همراه داشته.
سپاس از دوستانی که زمان میگذارند و به نقد و بررسیِ عکس ها می پردازند. این شکل از حضور جنبه ی آموزشیِ گالری را قوت خواهد بخشید.
"۰۲:۵۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۳" | مفید (0) | امتیاز (0) | میلاد عسکری گوهری (19)

مرسی از نکات شما عکاسِ عزیز.
خیلی کوتاه عرض کنم که شخصی که در عکس حضور دارد,مسلما صرفا یک انسان مذکر نیست,با لباس خاص و عملِ خاص واجد معنای خاص شده که به مخاطب القا میشود, به همین دلیل شما باید به چگونگی حضور او در قاب دقت کنید,اگر صرفا بر مذکر بودگی تاکید دارید( به چه دلیل؟) پس باید او را با تیره کردن بیشتر، هویت زدایی کنید.
و اینکه(کارگر جنگله که داره برای سایر کارگران در حال کار هیزم خرد می کنه تا اتشی براشون تهیه کنه) در جایی از عکس مشخص نیست,عکاس داستان عکس را می داند ولی مخاطب بنا به عکس-آنِ تصویری- داستان می سازد.
"۰۹:۵۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۳" | مفید (0) | امتیاز (2) | مهدی بابکی (1143)

با سلام
ثبتی زیبا و دارای تکنیکی مناسب
دارای ترکیبی خاص به جهت القا مفهوم
در بررسی هر عکسی دریافت ببینده دارای ارزشی خاص بوده که مانع از منظور عکاس از ثبت آن نمی باشد.مخاطب باید آزادانه به عکس بنگرد و برداشت نماید و زیبایی در همین تفاوت برداشتهاست.

"۰۹:۵۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۳" | مفید (0) | امتیاز (0) | غلامرضا شمس ناتری (1463)

سلام و ممنون از شما و اینکه روایت تصویر در چگونگی وقوع آن با همین زبان تصویره میسوره گرچه المانهای موجود در عکس خود به تنهایی گویاست و اون برداشت بیننده اس که جایگاه عکس رو مشخص میکنه
"۲۳:۴۹ ۱۴ فروردين ۱۳۹۳" | مفید (1) | امتیاز (2) | سمیه رضی (464)

فوق العاده زیبا دیدین و به زیبایی ثبت کردین....فرم درختان و هوا و فضایی که به خوبی به تصویر کشیده شده عالیه....تنها در مورد ادیت سیاه و سفید با دوستان موافقم که می تونست تاثییرگذارتر باشه....ممنون برای اشتراک