گالری تصاویر "سعید سلطانیان"

         
عکس
نام :   (امتیاز : 3)
عکاس :   سعید سلطانیان (امتیاز : 3801)
نوع دوربین :   Panasonic
مدل دوربین :   Panasonic Lumix DMC-FZ100
دیافراگم :   F4
سنسور :   14 MP
ایزو :   100
نظرات :   4
بازدیدها :   289
تاریخ ارسال :   ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
علاقه‌مندی‌ها :   0
دسته‌بندی سايت :   انتزاعی , سیاه و سفید
توضیحات عکاس

"۰۳:۴۰ ۰۱ فروردين ۱۳۹۳" | مفید (1) | امتیاز (0) | احمد رضا کاظمی (20)

بازی خط و نقطه زیبا است. اما افزایش اغراق امیز کنتراست به شدت ازار دهنده و نامناسب است.
"۱۸:۵۶ ۰۵ فروردين ۱۳۹۳" | مفید (2) | امتیاز (3) | حمیدرضا پیمان (511)

درود

نخست این نکته را اشاره می کنم که مطلب زیر در مورد ادیت پیشین این عکس می باشد چرا که تغییراتی در عکس بالا به وجود آمد که بخشی از این مطلب با آن ابتر می ماند . آن ادیت مدت ها پیش در سایت نهاده شد و من این مطلب را آن زمان نگاشتم که فرصت انتشارش را پیدا نکردم.

ادیت پیشین




ادیت پیشین عکس
..................................................




اينك در انتخاب زاويه لنز و فاصله كانوني آن ، وي‍ژگي هاي عمق و پرسپكتيو ، وزن تصوير را به گونه اي بديع و انتزاع ذهني مخاطب را در راستاي عمق روان مي سازد.







تصوير بر اتکای تقارن خط يك دوم عمودي در تجسم مخاطب نقش مي پذيرد و به واسطه ي چند علت كه مي توان از تقسيمات بنيادين مستطيل و هم كنتراست و هم از ديد روانشناختي آن نزديكي عناصر به لنز دانستش از نقاط سپيد بالا شروع به خواندن خواهد شد و به واسطه ویژگی پرسپکتیو خطی گام در مسير خط يك دوم عمودي خواهد برداشت تا به مركز فشار تصوير كه در انتهاي آن خط است نزديك شود ،







آنچنان كه وجه انتزاعي تصوير در گرو همساني و نزديكي عناصر ديدگاني آن ،تحت تاثير ويژگي پرسپكتيو به انتزاع ذهني درستي، تداوم را در المان هاي آن مسلم خواهد ساخت و انتزاع را به حاصلي پيچيده از توالي نقاط خواهد رساند كه همچون خطوط راهنماي جاده ،چشم را به سمت سطوح سپيد پايين كادر سوق مي دهد.







سطح سپيدي كه در ابهام اصيل خودش گرفتار است و تركيب بندي اگر چه براي اين نقص متهم خواهد بود اما در بطن اين اتفاق مي توان ابهام را به جست و جو گري براي معنا ، روح تازه اي بخشيد.
آن چنان كه اگر انحنای خط افقي( محصور بين سطوح سياه و سپيد عكس )در ذهن مخاطب تداوم يابد و تمايل خود را به رشد در ذهن مخاطب از دست ندهد،به يقين، اين كنج روشن در هجوم تاريكي به وجهي متمايز، خود را تصوير خواهد كرد تا جايي كه مي توان آن را گوشه تاريكي محصور در روشني پنداشت ، و عكاس به واسطه نگاهي فرم گرا و همين طور انديشه اي شايد اكسپرسيونيسيتي اين گونه به بازگويي اين حقايق مي پردازد و آن را به اين شكل در مقابل نيروي كادر قرار مي دهد.








مي توان نكته مهم را در اين برداشت استخراج وزني متصاعد از تركيب معماري محيط دانست كه رخوت ذاتي اش به واسطه تركيبي درخور به پويايي مناسبي بدل شده است.
نا خود آگاه جمله ای از موندریان در ذهنم نقش می بندد: هنر حاضر با کاستن سطوح تصویر به متضاد های اساسی رنگ های خالص ،شکل های بدوی ، راستاهای افقی و عمودی و با نابود کردن هرنوع تشابه فی مابین سطح تصویر و جهان عینی آشنا ، به روشی برای بیان تجسمی یعنی موجودیت دادن وزن رها شده و عام ، که در یگانگی وزن شکل محدود کننده ای پنهان و تحریف شده بود ، رسیده است.


با سپاس








"۱۸:۵۶ ۰۵ فروردين ۱۳۹۳" | مفید (1) | امتیاز (0) | سعید سلطانیان (3801)

ممنونم حمید جان از حضور مهربانت و سپاسگزارم از وقتی که اختصاص دادی
"۱۶:۳۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۳" | مفید (0) | امتیاز (0) | سینا صبوحی (25)

یسار زیبا و منظم ... تبریک به شما دوست هنرمندم