گالری تصاویر "نیما دانشور"

         
عکس
نام :   کودکانه (امتیاز : 6)
عکاس :   نیما دانشور (امتیاز : 301)
توضیحات دوربین :   Canon 6D
نوع لنز :   Canon
مدل لنز :   Canon EF 50mm f/1.8 II
نظرات :   10
بازدیدها :   517
تاریخ ارسال :   ۲۴ اسفند ۱۳۹۲
علاقه‌مندی‌ها :   0
دسته‌بندی سايت :   مردم , لحظه قطعی , مفهومی
توضیحات عکاس

"۱۲:۰۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۲" | مفید (0) | امتیاز (2) | امیر عبدل پناه (4500)

بار معنایی قوی این ثبت بر ترکیب بندی معمولی آن برتری قابل ملاحظه ای دارد.

"۱۲:۰۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۲" | مفید (0) | امتیاز (0) | نیما دانشور (301)

تشکر آقای عبدل‌پناه عزیز.
"۱۲:۴۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۲" | مفید (0) | امتیاز (0) | محمد مهدی طباخی (143)

درود بر همگي
آقاي عبدل پناه بيشتر توضيح ميدهيد...

"۱۲:۴۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۲" | مفید (3) | امتیاز (0) | امیر عبدل پناه (4500)

در مورد بار معنایی قوی اش یا در مورد ترکیب بندی معمولی اش؟ :)

در مورد ترکیب بندی معمولی که توضــیح دادنش سخت است، نیازمــند این است که شما مبانی
سواد بصری را آموخته باشید، خط، نقط، شکل، مسیر و ... را بشناسید، در این صورت می بینید
چینش عناصر در کادر در بهترین حالت خود قرار ندارند.

اما در مــورد مـعنای ثبت با توجه به این که لحــظه قــطعی است و کارگـردانی شده نیست، حالت
دخترک تصویر و سکون و سکوتش، در مقابل جنب و جوش پسرک تصویر در سوی دیگر، پارادوکس
خوبی است که به نوعی تفاوت های جــنسیتی موجود در جــامعه را به تصویر می کشد. انزوایی
که دخترک حتی در یک فضای باز و عمومی برای خود متصور است، اتفاق غمگینی است.
"۱۹:۵۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۲" | مفید (1) | امتیاز (0) | محمد مهدی طباخی (143)

خوب است...اما بخاطر داشته باشید مرز بین یک عکس خوب و یک اسنپ شات معمولی خیلی زیاد نیست علی الخصوص که بقول شما ترکیب بندی قویی هم نداشته باشد.

"۱۹:۵۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۲" | مفید (2) | امتیاز (0) | امیر عبدل پناه (4500)

حق با شماست. این مرز باریک است. سعی بنده بر این است به عکس هایی که حتی المکان
نکات مثبتی دارند، فرصت دیده شـدن بدهم. این عــکس هم در کنار ضعف در ترکیب بنـدی، بار
معنایی خوبی دارد. توجه به این نکته هم ضـروری است که گرفتن عکس هایی با ترکیب خیلی
خوب در ژانر مستند، خیلی سـخت است و انتـظار بالایی است. از نـظر من هر عکس خوب قرار
نیست شاهکار هم باشد. :)
"۲۱:۳۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۲" | مفید (2) | امتیاز (2) | نیما مقیمی (6527)

به قول امیر عبدالپناه ، تضاد بین دخترک و پسرک در بازیهایشان و علایقشان به خوبی مشخص است .
در خصوص ترکیب بندی به نظرم وجود آن خط افقی قوی ، کمی تقسیم فضاها را دچار مشکل کرده اما از طرفی جرکت چشم در عکس خوبست .

"۲۱:۳۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۲" | مفید (1) | امتیاز (0) | نیما دانشور (301)

ممنون نیما جان به خاطرِ نظرت. زمانی که می خواستم عکس رو ثبت کنم چند دقیقه‌ای رو صرفِ بازیِ بچه‌ها توی حوضِ وسطِ بازار کردم...اولِش بازی چند پسر بچه نظرم رو به خودش جلب کرد، اما بعد از لحظه‌ای متوجه نگاه دخترک به بازیِ اونها شدم...دخترک که معلوم بود می‌خواست فقط برای لحظه‌ای هم بازیِ پسربچه‌ها بشه، آروم وارد محیط بازی( یعنی حوض شد)...نگاهش خجل بود و خودش می‌دونست که هیچ جوری واردِ بازیِ پسر بچه‌ها بشه...روش رو برگردوند از بازی و با نگاهی ناامید ایستاد!
"۲۰:۱۶ ۲۷ اسفند ۱۳۹۲" | مفید (2) | امتیاز (2) | فهیمه درودی (1097)

فراغت اندیشه ی سوژه ی برداشتی از این دست از عکاس و عکس و لنز ، نکته ای ست که نقطه ی ارزش مندی در شکل گیری فضای اصلی برداشت می شود

حرکت پسر بچه در توازی با خط قطری ، تقسیم خوبی در کادر در دو سمت قطر به وجود آورده است . وجود دختر بچه ، نقطه ای و ساکن و پسر بچه ، با حرکتی در امتداد یک خط ، روبه روی هم در کادر ، یک سوم میانی کادر را نقطه اصلی شروع یک ارتباط چشمی خوب کرده است ؛ هرچند آن خط افقی پایین کادر درهم شکنی بر این روال به نظر می رسد اما وقتی دخترک را روبه سوی آن خط و پسرک را پشت به آن می بینم ، ذهنم را درگیر تمامی چیزهایی می کند که شاید باید در کادر می بودند اما در آن جا نمی شوند !

درود و سپاس از اشتراک

"۲۰:۱۶ ۲۷ اسفند ۱۳۹۲" | مفید (1) | امتیاز (0) | نیما دانشور (301)

تشکر فهیمه جان. همیشه از نوع نگاهت به عکس‌ها چیزهایی آموختم.