گالری تصاویر "شادی آفرین آرش"

         
عکس
نام :   شعر سیاه! (امتیاز : 8)
عکاس :   شادی آفرین آرش (امتیاز : 7742)
نوع دوربین :   Fuji
مدل دوربین :   Fujifilm FinePix S100fs
نظرات :   8
بازدیدها :   692
تاریخ ارسال :   ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
علاقه‌مندی‌ها :   4
دسته‌بندی سايت :   سیاه و سفید , احساسات انسانی
توضیحات عکاس

"۱۲:۱۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲" | مفید (2) | امتیاز (2) | سید امین رضوی (444)

با سلام. ثبت متفاوتی است که ناشی از دید هنری و خلاقانه عکاس دارد. به او تبریک می گویم. کار زیبایی است و شایسته منتخب شدن
"۱۸:۱۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲" | مفید (3) | امتیاز (3) | مسعود(محمد حسین) ثبوتی (5622)

...
جنگی که میان تیرگی و روشنی در گرفته است...با تمام قدرت در حال مبارزه است روشنی،این را می شود حس کرد...دو دریچه برای ورود به فضای ماورای عکس وجود دارد..دری که بسته است و گیاهی که بی شک تمام این تیرگی را دربر خواهد گرفت...میل به بازگشایی ،و ورود به آن فضا در گیاه بیشتر است...روی در پنج خط عمود دیده می شود که در میان شکلی هندسی قرار دارد...شباهت آن به دستی است که حالت ورود ممنوع را به خود گرفته"ایست"...
ممنون از اشتراک
"۲۱:۱۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲" | مفید (0) | امتیاز (0) | رضا رئیسی (91)

سلام خدمت سر کار خانم
خواهش میکنم قدر در مورد کارتان توضیح بدهید ، آیا موقع گرفتن عکس ،به آن چیز هایی که آقای ثبوتی می فرمایند ،فکر می کردید یا چیز دیگری؟
موفق باشید.

"۲۱:۱۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲" | مفید (2) | امتیاز (0) | شادی آفرین آرش (7742)

آنچه جنابِ ثبوتی فرمودند، تنها یکی از معانی در ذهنِ من ست که به درستی به آن اشاره کرده اند. (به غیز از تشبیهی که ایشان به دست داشته اند) که آن تفسیر هم حقِ هر مخاطبی برای برداشت از یک عکسِ معنا گراست.

"۲۱:۱۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲" | مفید (0) | امتیاز (0) | رضا رئیسی (91)

کاش بیشتر توضیح می دادید، متشکرم.

"۲۱:۱۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲" | مفید (2) | امتیاز (0) | نیما مقیمی (6527)

سلام جناب رئیسی :

چه چیزهایی در عکس می بینیم ؟

1- دیوار
2- درب
3- گیاه

در و دیوار به رنگ سیاه که قطعا در دید عکاس تیرگی وجه ی منفی آنها است و گیاه که روشن است و قطعا وجه سپید و مثبت موجود در عکس است . این کلباتِ مفهوم ( Concept ) این عکس است . اما بین این تضاد سپید و سیاه روابطی قابل تعریف است : قطعا تیرگی ها یعنی در و دیوار در یک سوی این داستان و روشنی گیاه در سوی دیگر این داستان هستند . نوعی جنگ بین تیرگی و روشنی و تقابل بین دیوها و ایزدان . در کنار اینها سکون و سترگی تیرگی ها و بسته بودن در ، در مقابل بالندگی و زنده بودن گیاه به چشم می خورد ، اما کدام یک فاتح این جدال ست ؟ آیا آن گیاه به همه چیز خواهد پیچید آیا دیوار را مملو از خود خواهد ساخت و تمام این تیرگی ، این مرگ ، به زندگی و بالندگی تبدیل خواهد شد ؟ یا اینکه همه اهریمنها و تیرگی ها در زمین حکم خواهند راند و قطره ای زندگی به کام موجودی نخواهد رفت .
از طرفی عنوان " شعر سیاه " گرچه می تواند استعاره ای شاعرانه از فضای سیاه عکس باشد اما می تواند اشاره به نوعی شعر بی قاعده که به آن شعر سیاه گفته می شود نیز باشد .

این را هم بگویم که تفسیر و بیان در خصوص عکسها به خصوص عکسهای مفهومی مطلق نیست و اصلا یکی از هدفهای هنرمندان می تواند برداشتهای مختلف بینندگان از اثرش باشد . بسیاری از مفسرین بزرگ برداشت ، تفسیر و تاویل متفاوتی از یک عکس مشخص داشته اند . بناربراین اینکه فکر کنیم الان برای این عکس می شود یک تفسیر و تاویل مشخص و خیلی قاعده مند نوشت زیاد صحیح نیست اما می توان کلیات یکسانی از آن درک کرد .
"۰۰:۴۲ ۲۷ بهمن ۱۳۹۲" | مفید (2) | امتیاز (0) | مسعود(محمد حسین) ثبوتی (5622)

...
مطالبی که در زیر آورده می شود پیشگفتار کتاب "زبان عکس" از رابرت اکرت،ترجمه اساتید گرامی،اسماعیل عباسی و محسن بایرام نژاد است.

"تحلیل عکس همچون روانشناسی،بیشتر هنر است تا علم،بیشتر تحلیل ادبی است تا تحلیل داده ها،نکوهشگرانه نیست،نوعی همکاری است که عکس عامل انگیزش آن است.ما در عکس به دنبال قطعه های روایتگری هستیم که می خواهیم آنها را در ذهن خود کنار هم بچینیم و شکل دهیم."

"در تحلیل عکس هم هیچگاه نمی توان مطمئن شد که به پاسخی قطعی دست یافته ایم."

"در عکس با سه روایت روبه رو هستیم_روایتی که عکس بیان می کند،روایتی که حول و حوش(یا پشت صحنه)عکس قرار دارد،و روایتی که ما به عکس نسبت می دهیم."

سپاس
"۰۴:۱۹ ۳۰ بهمن ۱۳۹۲" | مفید (1) | امتیاز (3) | سمیه رضی (464)

دوستان نقدهای زیباشون رو نوشتن و من هم اموختم....اما چیزی که مسلمه اینه که حس عجیبی در سراسر عکس وجود داره که باعث میشه یه لمظه صبر کنی و دوباره و دوباره عکس رو بیبنی....زیبا شده..دست مریزاد.