گالری تصاویر "بامداد نوریان"

         
عکس
نام :   طبیعت بیجان (امتیاز : 9)
عکاس :   بامداد نوریان (امتیاز : 33)
نوع دوربین :   Yashica
توضیحات دوربین :   Yashica fx 3 Super 2000
نوع لنز :   Yashica
توضیحات لنز :   200 - 75
فیلتر :   UV
دیافراگم :   F5.6
فیلم :   Agfa
شاتر :   1/125 ثانیه
ایزو :   100
اسکنر :   HP Scanjet 3800
نظرات :   12
بازدیدها :   612
تاریخ ارسال :   ۰۹ تير ۱۳۹۲
علاقه‌مندی‌ها :   0
دسته‌بندی سايت :   سیاه و سفید , اجسام بیجان
توضیحات عکاس
بازی نور و سایه در این عکس برایم اهمیت داشت

"۱۲:۰۳ ۰۹ تير ۱۳۹۲" | مفید (1) | امتیاز (2) | علیرضا دین محمدی (4030)

سلام دوست عزیز،

هر چند عکس در گروه مفهومی دسته بندی نشده است اما اتمسفر عکس با وجود صندوق قدیمی و گل و روبانی که در ثبت سیاه و سپید به رنگ مشکی در آمده اند، محتوایی نوستالژیک به عکس بخشیده است.

شاید استعاره ای برای قفلی بر رازهایی کهنه در صندوقچه اسرار یک سینه دردمند!

------

اما در سبک و فرم، شیوه عکاسی آنالوگ در همهمه دنیای دیجیتال، نشان از علاقه و جسارت بالای شما دارد که به خودی خود قابل ستایش است.

همانگونه که در توضیحات اشاره نمودید، در ژانر عکاسی از طبیعت بی جان ( Still life photography) ، بازی نور و سایه نقش بسیار مهمی در ثبت ایفا می کنند که به همین دلیل، "نورسنجی" صحیح اهمیتی مضاعف پیدا می کند.

ابعاد اشیائی که در چینش صحنه خود از آنها بهره برده اید، و فاصله آنها تا دیوار و سایه، کم است و زمانی که از لنز 200-75 با دیافراگم 5.6 استفاده می شود، این نکته به ذهن می رسد که عکاس در صدد بهره بردن از توانایی کاهش عمق میدان لنز است که با توجه به پوزیشنینگ صورت گرفته المانها، چنین اثری در عکس دیده نمی شود.

استفاده از فیلتر ماوراء بنفش در حالت کلی اقدامی مقبول است اما در این تصویر با توجه به سرعت شاتر، تصور می کنم بهره بردن از فیلتر های ND برای کنترل نور مناسب باشد.

نکته دیگر، در عکاسی از طبیعت خاموش، که کم از نورسنجی اهمیت ندارد، توجه به ترکیب و تعادل بصری تصویر نهایی است.

همانگونه که مستحضر هستید، نور و سایه، بر وزن بصری المانها و عناصر تاثیرگذارند. و همینطور وقتی سایه و روشنی ایجاد سطح و خط می کنند، نوع شکلی می سازند و جهتی که القاء می کنند در هدایت چشم بسیار مؤثر است.

در ترکیب فعلی، وزن بصری نیمه چپ کادر زیاد شده و بر تعادل ثبت تاثیر گذاشته است. از سوی دیگر در این حالت شما از خطوط قطری قوی بالارو در قسمت نوار سفیدی از نور بر روی دیوار بهره می برید که با ورود متعارف چشم به تصویر آن را به سوی بالا - راست هدایت می کند.

حرکت چشم در این مسیر به صورت متعارف - برخلاف قطر پایین رو - بسیار کند صورت می گیرد. این امر موجب می شود چشم با هدایت تصویر به تاج گل که به سبب کنتراست بالا و قرار گرفتن در نقطه طلایی محل توجه بیشتری است، رسیده بر روی آن متوقف شود و از مسیر خط عمود گلدان به پایین و نهایتا قفل صندوق متوجه شود.

پیمایش این مثلث فرضی انرژی زیادی از چشم صرف خواهد کرد که می تواند موجب خستگی و عدم توجه بیننده و یا خیرگی چشم بر کم انرژی ترین نقطه تصویر شود.

تصور می کنم اگر تصویر را در Flip Canvas Horizontal تغییر جهت دهید، پیمایش تصویر بسیار تسهیل خواهد شد و تعادل وزنی مناسب تری نیز بر عکس حاکم خواهد گردید.

لطفا به آدرس زیر مراجعه نمایید:

http://upload7.ir/images/49277705136349952006.jpg

به عنوان طرح یک ایده، با توجه به نگاه خوب شما در این ژانر دشوار عکاسی، پیشنهاد می کنم، از کراپ های جسورانه نیز بهره ببرید.

در خصوص اشیای متقارن مانند صندوقچه در این عکس، می توانید از تکنیک پیش بینی پذیری استفاده کنید که ضمن ایجاد فضای محدودتر، تمرکز بر روی المانهای اصلی را بیشتر خواهد کرد.

برای نمونه به تصویر زیر مراجعه فرمایید:

http://upload7.ir/images/39658991407435111909.jpg


کتاب "راهنمای جامع و کاربردی تکنیک های نور در عکاسی (عکاسی و تبلیغات)،" نوشته " راجر هیکس " برای علاقه مندان به این ژانر عکاسی قابل توصیه است.

سپاس از اشتراک هنر نگاه
سرافراز باشی


"۱۸:۰۹ ۰۹ تير ۱۳۹۲" | مفید (1) | امتیاز (0) | بامداد نوریان (33)

با درود و سپاس بسیار آقای علیرضا دین محمدی

از اینکه با دقت و توجه نطریات سازنده خودتان را به من رساندید

شاید استعاره ای برای قفلی بر رازهایی کهنه در صندوقچه اسرار یک سینه دردمند!

به نظرنم نقد بسیار زیبائی نوشتید ، متاسفانه فیلتر ND در اختیار نداشتم و فقط از فیلتر UV استفاده کردم

بله به شخصه عکاسی آنالوگ را خیلی دوست دارم

و در کنار عکاسی دیجیتال ، آنالوگ هم عکاسی می کنم

باز هم ممنون و سپاسگزارم از دقت و توجه شما و راهنائی های ارزنده شما

شاد و برقرار باشید
"۱۸:۴۶ ۰۹ تير ۱۳۹۲" | مفید (1) | امتیاز (2) | شادی آفرین آرش (7742)

درود بر شما؛ چیدمانی ساده و نوستالژیک که در جوار سایه؛ حس دلنشینی را القا می کند. سپاسگزارم.
"۱۹:۱۸ ۰۹ تير ۱۳۹۲" | مفید (1) | امتیاز (0) | بامداد نوریان (33)

شادی آفرین آرش بسیار بسیار ممنون و سپاسگزارم که نگاه کردید و نظر دادید چیدمانی ساده و نوستالژیک که در جوار سایه؛ حس دلنشینی را القا می کند

بسیار لذت بردم از نقد زیبایتان
"۲۲:۱۹ ۰۹ تير ۱۳۹۲" | مفید (1) | امتیاز (2) | فهیمه درودی (1097)

بازی نور و سایه در این عکس برایم اهمیت داشت
درود ... نگاه زیبایی ست و ترکیب بندی خیلی خوب
سپاس از اشتراک
"۰۸:۰۳ ۱۰ تير ۱۳۹۲" | مفید (2) | امتیاز (0) | بامداد نوریان (33)

درود بر شما خانم فهیمه درودی

بسیار ممنون از از اینکه وقت گذاشتید و عکس رو دیدید و نظر

دادید

نگاه زیبایی ست و ترکیب بندی خیلی خوب


"۱۰:۰۵ ۱۰ تير ۱۳۹۲" | مفید (1) | امتیاز (1) | هادی دهقان‌پور (9761)

بیش از هر چیز، آن گیره‌های پایین صندوق برایم جذاب بودند. انگار دو زوج جوان، در دو طرف قفل، همدیگر را در آغوش گرفته‌اند.
"۱۰:۳۹ ۱۰ تير ۱۳۹۲" | مفید (2) | امتیاز (0) | بامداد نوریان (33)

بسیار ممنون و سپاسگزارم آقای هادی دهقانپور

انگار دو زوج جوان، در دو طرف قفل، همدیگر را در آغوش گرفته‌اند.

بسیار زیبا نوشتید
"۰۰:۳۷ ۱۵ تير ۱۳۹۲" | مفید (0) | امتیاز (2) | سعید سلطانیان (3801)

درود
رمزِ راز آلود بودنِ این صندوقچه همین بازی نور و سایه است. سیاه و سفید بودنِ عکس نیز بجاست
"۲۱:۲۰ ۱۵ تير ۱۳۹۲" | مفید (0) | امتیاز (0) | بامداد نوریان (33)

درود بر شما آقای سعید سلطانیان

و سپاس از نظرتون رمزِ راز آلود بودنِ این صندوقچه همین بازی نور و سایه است. سیاه و سفید بودنِ عکس نیز بجاست

"۱۴:۰۸ ۰۱ مرداد ۱۳۹۲" | مفید (1) | امتیاز (0) | امیر توکلی (159)

3+: عکس از لحاظ تکنیک و موضوع بدون اشکال است. (عکس خلاقانه، جدید، و دارای اجرایی با کیفیت و قدرتمند است. از لحاظ تکنیک و موضوع عالی است.)
"۱۶:۰۰ ۱۸ مرداد ۱۳۹۲" | مفید (0) | امتیاز (0) | بامداد نوریان (33)

بسار ممنون جناب توکلی

عکس خلاقانه، جدید، و دارای اجرایی با کیفیت و قدرتمند است. از لحاظ تکنیک و موضوع عالی است.)