گالری تصاویر "میثم خستوان"

         
عکس
نام :   برخورد اول ... (امتیاز : 76)
عکاس :   میثم خستوان (امتیاز : 3749)
نوع دوربین :   Canon
نظرات :   55
بازدیدها :   1559
تاریخ ارسال :   ۰۳ آذر ۱۳۹۰
علاقه‌مندی‌ها :   4
دسته‌بندی سايت :   انتزاعی , ماكروگرافی
توضیحات عکاس
برخورد 2 قطره است ... بدون استفاده از تجهیزات الکترونیکی مرسوم این کار .

"۲۲:۲۴ ۰۳ آذر ۱۳۹۰" | مفید (5) | امتیاز (2) | ارشاد شریفی (496)

سلام
ثبتی بسیار موفق را میبینم. فوکوس و نور عالیه. ترکیب رنگ مناسبی داره و در لحظه بسیار خوبی گرفته شده.
با تشکر
"۲۲:۲۹ ۰۳ آذر ۱۳۹۰" | مفید (4) | امتیاز (2) | ایوب افشاری نژاد (849)

سلام
ثبتی بسیار موفق را میبینم. فوکوس و نور عالیه. ترکیب رنگ مناسبی داره و در لحظه بسیار خوبی گرفته شده.
با تشکر
"۲۲:۳۴ ۰۳ آذر ۱۳۹۰" | مفید (5) | امتیاز (0) | سیدمهدی کاشی زاد (207)

با سلام
ثبت زیبایست دوست عزیز
فوکوس و عمق میدان عالیست
بکگراند یک دست و رنگ مناسب آن به زیبایی اثر افزوده است
به نظرم اگرکمی فضای بیشتری به پایین عکس داده می شد بهتر بود
موفق باشید
"۲۲:۴۰ ۰۳ آذر ۱۳۹۰" | مفید (7) | امتیاز (0) | میثم خستوان (3749)

ممنونم از دوستان برای حضور و این نظرات دلگرم کننده...
اولین تجربه ام از این سوژه است، سخت بود ولی به هر حال انجام شد...
حتما جا برای بهبود دارد ...
"۲۳:۲۱ ۰۳ آذر ۱۳۹۰" | مفید (5) | امتیاز (2) | مژده رها (2467)

با سلام
ثبت زیبایست دوست عزیز
فوکوس و عمق میدان عالیست
بکگراند یک دست و رنگ مناسب آن به زیبایی اثر افزوده است
به نظرم اگرکمی فضای بیشتری به پایین عکس داده می شد بهتر بود
موفق باشید
"۲۳:۳۴ ۰۳ آذر ۱۳۹۰" | مفید (3) | امتیاز (0) | سمانه یعقوبی (111)

ثبت زیبایست دوست عزیز
فوکوس و عمق میدان عالیست
بکگراند یک دست و رنگ مناسب آن به زیبایی اثر افزوده است

شاد باشید.
"۰۰:۱۲ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (3) | امتیاز (0) | حسین عباسی (219)

با سلام
ثبت زیبایست دوست عزیز
فوکوس و عمق میدان عالیست
بکگراند یک دست و رنگ مناسب آن به زیبایی اثر افزوده است
به نظرم اگرکمی فضای بیشتری به پایین عکس داده می شد بهتر بود
موفق باشید
"۰۰:۲۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (3) | امتیاز (3) | آرش خاکپور (691)

با سلام
عکس از لحاظ تکنیک و موضوع بدون اشکال است. (عکس خلاقانه، جدید، و دارای اجرایی با کیفیت و قدرتمند است. از لحاظ تکنیک و موضوع عالی است.)
لحظه برخورد به زیبایی ثبت شده، میتوانستید از قطرات رنگی هم استفاده کنید

"۰۰:۲۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (3) | امتیاز (0) | میثم خستوان (3749)

لحظه برخورد به زیبایی ثبت شده، میتوانستید از قطرات رنگی هم استفاده کنید
سلام آرش جان
اتفاقا قطرات رنگی استفاده شده (زرد)، ولی چون منبع نور اصلی پشت پس زمینه بوده و عکس تقریبا در حالت ضد نور ثبت شده، رنگش قابل تشخیص نیست...
نور پردازی هنوز جا برای کار داره، البته تجهیزات بیشتری هم نیاز داره ...
"۰۱:۰۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (7) | امتیاز (2) | علی حنایی (5446)

با سلام
ثبت زیبایست دوست عزیز
فوکوس و عمق میدان عالیست
بکگراند یک دست و رنگ مناسب آن به زیبایی اثر افزوده است
به نظرم اگرکمی فضای بیشتری به پایین عکس داده می شد بهتر بود
موفق باشید
"۰۸:۲۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (4) | امتیاز (2) | حسین ملکی (5639)

با سلام
ثبت زیبایست دوست عزیز
فوکوس و عمق میدان عالیست
بکگراند یک دست و رنگ مناسب آن به زیبایی اثر افزوده است
به نظرم اگرکمی فضای بیشتری به پایین عکس داده می شد بهتر بود
موفق باشید
"۰۹:۳۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (3) | امتیاز (0) | حامد خزائی (430)

سلام
ثبتی عالی و تکنیکی بسیار خوب. بزرگنمایی و کیفیت عالیه.
کادر زیبایی بسته اید و فوکوس و نور هم خوبه.
ترکیب رنگ هم زیباست.
موفق باشید
"۰۹:۴۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (5) | امتیاز (2) | مریم ظهیری مهر (3065)

بدون فلاش و با این سرعت پایین چگونه تونستید به این فریز خوب برسید؟
توصیه میکنم اگه واقعا علاقه مند هستید و حوصله هم دارید تمریناتتون رو ادامه بدید حتما توانایی بالایی هم دارید. منبع نور روهم بفرمایید چی بوده ممنون میشم .
عالی بود عالی بود عالی بود

"۰۹:۴۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (4) | امتیاز (0) | میثم خستوان (3749)

سلام
فلاش رادیویی استفاده شده، اسپید لایت 430 با ریموت هنل، به همراه طلق آبی پشت پس زمینه سفید به عنوان نور اصلی
پروژکتور 1000 وات به عنوان نور ثابت و کمکی از چپ
سرعت سینک میتونست تا 1/250 باشه ولی برای استفاده کردن از نور ثابت کمتر انتخاب شده
فریز نه با سرعت شاتر، بلکه با فلاش انجام میشه که 1/15000 سرعت داره و سرعت شاتر بی تاثیره، با 1/25 هم چند تا ثبت خیلی خوب انجام شده ...
"۰۹:۴۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (4) | امتیاز (0) | میثم خستوان (3749)

ممنونم از همه دوستان برای حضور و این نظرات دلگرم کننده ...
"۱۱:۴۷ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (4) | امتیاز (2) | مجید مومنی مقدم (8228)

سلام
دست مریزاد
"۱۱:۵۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (3) | امتیاز (0) | مجید مومنی مقدم (8228)

در عکس ارسالی بعدی منتظر حضور انعکاس این قطره هستم

"۱۱:۵۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (3) | امتیاز (0) | میثم خستوان (3749)

سلام مجید جان
ممنونم از حضورت
یه چند تایی برخورد جالب با همین ترکیب و چیدمان اجرا کردم، با اجازتون ارسال کنم تا ست آپ بعدی کار که نظرات مفید دوستان حتما درش لحاظ خواهد شد...
مخصوصا این انعکاس ...
"۱۲:۰۰ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (2) | امید گلزار (3940)

فوکوس و عمق میدان عالیست بکگراند یک دست و رنگ مناسب آن به زیبایی اثر افزوده است به نظرم اگرکمی فضای بیشتری به پایین عکس داده می شد بهتر بود
"۱۲:۰۷ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (3) | داریـوش منصوری (6096)

صحنه آرايي مناسب و انتخاب زاويه برداشت عالي از نكات قابل توجه اين ثبت زيباست .
تاج زيبايي را نيز خلق نموديد البته بجز ذر بعضي قسمتها كه كمي نامنظم ميباشد .
در كل جاي خالي اينگونه هنرنماييها در اين گالري بسيار محسوس است .
به اميد تداوم بيش از پيش .
"۱۲:۰۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (3) | امتیاز (2) | مجتبی زینل زادگان (5544)

سلام
قطره گرافی زیبا که نمونه ان را با این کیفیت کمتر در گالری شاهد هستیم
بدون ابزار کار بسیار مشکلی را انجام دادید و جای تحسین دارد.آفرین
"۱۳:۱۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (3) | علی عراقی (1400)

با درود
ثبت بسیار خوبی را ارایه کردیدکه کملا تخصص وحوصله میخواهد توضیحتان در رابطه با نور خوب بود لطفا کمی راجب اینکه چګونه دو قطره که روی هم انداختن توضیح دهید

"۱۳:۱۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (3) | امتیاز (0) | میثم خستوان (3749)

سلام و درود
ممنونم از حضورت
شیر پلاستیکی برای تنظیم قطرات استفاده شده، سرعت قطرات و ارتفاع شیر مهمه که تجربی بدست می آد، مهم فریز کردن لحظه برخورده که قسمت دشوار کاره
( قبلا اینکه تقریبا سرعت باید چقدر باشه در برنامه توقف زمان از کانال 4 به صورت چشمی دیده بودم)، یه جمله ای از اون برنامه برای همیشه یادم میمونه و اینکه گفت آیا میدونید زمان بارش باران میلیونها بار این لحظه اتفاق می افتد؟
"۱۳:۲۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (2) | کامران شاهین (753)

سلام
قطره گرافی زیبا که نمونه ان را با این کیفیت کمتر در گالری شاهد هستیم
بدون ابزار کار بسیار مشکلی را انجام دادید و جای تحسین دارد.آفرین
"۱۳:۴۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (2) | میر محسن شناسی اذری (2253)

سلام
قطره گرافی زیبا که نمونه ان را با این کیفیت کمتر در گالری شاهد هستیم
عکاسی از لحظه برخورد بدون ابزار الکترونیکی کار مشکلی است که شما آنرا به خوبی انجام دادید و جای تحسین دارد.
فریز عالی و رنگها و شارپنس و لحظه شات بی نقص است .
موفق باشید .
"۱۴:۲۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (3) | امتیاز (3) | احسان عباسیان (342)

فوق العاده است
توضیحات خوبی درباره چگونگی ایجاد قطره و نحوه عکاسی فرمودید
ولی کنجکاوم بدونم منظورتون در این مورد که فرمودید:
فریز نه با سرعت شاتر، بلکه با فلاش انجام میشه که 1/15000 سرعت داره و سرعت شاتر بی تاثیره، با 1/25 هم چند تا ثبت خیلی خوب انجام شده چیه؟
مگه با سرعت 1/25 هم میشه؟
یا اصن فلاش چه تاثیری داره؟
دروود بر شما

"۱۴:۲۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (5) | امتیاز (0) | میثم خستوان (3749)

سلام و درود
در عکاسی با فلاش:
سرعت تخلیه فلاش معمولا چیزی بین 1/10000 تا 1/20000 ثانیه است، بنابر این عدد دیاف است که میزان گشودگی آن اکسپوژر سوژه را مشخص میکند و سرعت شاتر میزان نور محیط را تنظیم میکند.
اگر سرعت شاتر را برای سوژه های متحرک، پایین در نظر بگیریم مسیر حرکت سوژه ثبت میشود، در عین حال فلاش هم در آن فاصله یک لحظه خیلی کوتاه سوژه رادر مسیرش کلا فریز می کند...
تعدادی برخورد با 1/30 و 1/25 هم ثبت شده، هم لحظه برخورد فریز شده هم مسیر خرکت قطرات ثبت میشود...
"۱۴:۳۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (7) | امتیاز (2) | محمد جواد شفیعیان (9750)

وقتی با تو برخورد می کنم. .

انگار. .

هزاران تکه می شوم . . .

-------------------------------------------------------
ادیت پیشنهادی :

aa53ron59jpzm0nmp2c3.jpg

-------------------------------------------------------
چتری از مهربانی یکتا برسرشما
"۱۵:۳۰ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (2) | مسعود(محمد حسین) ثبوتی (5622)

سلام
میثم عزیز یک ثبت بسیار زیبا
اجرای خوبی است.
فوکوس خوب
مطمئنا نیاز به تکرار داره تا نتایج زیباتری داشته باشه.
منظر دیدن ثبت های بعدی.
موفق باشید.
"۱۶:۱۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (0) | مصطفی قلی پور (152)

با سلام
ثبت زیبایست دوست عزیز
فوکوس و عمق میدان عالیست
بکگراند یک دست و رنگ مناسب آن به زیبایی اثر افزوده است
به نظرم اگرکمی فضای بیشتری به پایین عکس داده می شد بهتر بود
موفق باشید
"۱۷:۱۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (4) | امتیاز (3) | مصطفی نادرپور (3474)

آقا میثم خسته نباشی میدونم با گرفتن این شات چه سختیها که نکشیدی خودم تجربه این کارو دارم و اینکه اون لحظه که تصویر ثبت شده خودت رو میبینی چه احساس قشنگی داری بهت تبریک میگم

"۱۷:۱۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (4) | امتیاز (0) | میثم خستوان (3749)

سلام آقا مصطفی
ممنونم از حضورت
اولین بار که این کارو آزمایش کردم یه سری ایراد داشتم که بعد از صرف چند ساعت وقت و ... هیچی نتونستم بگیرم، حتی یه برخورد، بعد از دیدن عکسای شما بود که گفتم دوباره امتحان کنم، اینبار خیلی شات موفق زدم، هر حالتی از قطرات که فکرشو بشه کرد ثبت شده ...
"۱۷:۲۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (3) | امتیاز (2) | سعید عظیمی پور (6407)

سلام
ثبتی بسیار موفق را میبینم. فوکوس و نور عالیه. ترکیب رنگ مناسبی داره و در لحظه بسیار خوبی گرفته شده.
با تشکر



"۱۷:۲۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (0) | مصطفی نادرپور (3474)

در ضمن خطوطی رو که بعد از قطرات سمت چپ بوجود اومده مربوط به نور ثابته و بازمان شاتر همخوانی داره اگه از زمان کوتاهتری استفاده کنی اون سایه ها هم دیده نمیشه موفق باشی

"۱۷:۲۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (0) | میثم خستوان (3749)

اشکال اینجاست که یه فلاش کم دارم ( شایدم 2 تا )
سرعت تا 1/320 میتونستم زیاد کنم ولی اگه نور جانبیم (نور ثابت) کم میشد رنگ ستون آب و قطراتو از دست میدادم، البته بازهم رنگ قطرات که زرد بوده اصلا معلوم نشده، فلاش جانبی نیاز هست برای رنگ قطرات ...
"۱۹:۰۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (4) | امتیاز (2) | محمد رضا مومنی (8547)

تلاشتان ستودنی است.
"۱۹:۳۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (2) | محــمد عـلـی جعــفری (998)

سلام
عکس بسیار زیباست؛
فریز قطرات و حالتشون عالیه؛
فوکوس و نورپردازی و رنگ های عکس خوبه؛
بکگراند هم جالبه؛
نمی شد عمق میدان رو افزایش داد؟
با تشکر از ارسال زیبا

"۱۹:۳۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (0) | میثم خستوان (3749)

سلام دوست عزیز
ممنونم از حضورت
احتمالا میشد کمی بیشتر دیاف را بست، البته به قیمت کمی کاهش وضوح و شارپنس ...
"۲۰:۲۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (2) | امین موسوی (1026)

سلام
ثبتی بسیار موفق را میبینم. فوکوس و نور عالیه. ترکیب رنگ مناسبی داره و در لحظه بسیار خوبی گرفته شده.
با تشکر
"۲۰:۴۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (2) | موسی الرضا رضائیان (1373)

سلام
قطره گرافی زیبا که نمونه ان را با این کیفیت کمتر در گالری شاهد هستیم
بدون ابزار کار بسیار مشکلی را انجام دادید و جای تحسین دارد.آفرین
"۲۳:۰۲ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (1) | امتیاز (2) | پرویز فلاحتکار (5294)

با سلام
آیا میدونید زمان بارش باران میلیونها بار این لحظه اتفاق می افتد؟
کار استادانه ای را به انجام رسانده ای دوست عزیز
موفق باشید.
"۲۳:۴۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۰" | مفید (1) | امتیاز (2) | هادی کلاهی نژاد (1166)

سلام
قطره گرافی زیبا که نمونه ان را با این کیفیت کمتر در گالری شاهد هستیم
بدون ابزار کار بسیار مشکلی را انجام دادید و جای تحسین دارد.آفرین
"۰۰:۰۷ ۰۵ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (3) | بهروز خرمی مهر (1031)

سلام
قطره گرافی زیبا که نمونه ان را با این کیفیت کمتر در گالری شاهد هستیم
بدون ابزار کار بسیار مشکلی را انجام دادید و جای تحسین دارد.آفرین
"۰۷:۲۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (2) | کرامت اله سراندیبی (1459)

سلام
قطره گرافی زیبا که نمونه ان را با این کیفیت کمتر در گالری شاهد هستیم
بدون ابزار کار بسیار مشکلی را انجام دادید و جای تحسین دارد.آفرین
"۰۸:۱۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۰" | مفید (3) | امتیاز (0) | مسعود شرفي فر (733)

با سلام وارادت
سرت سبز و دلت خوش با جاويد
كه خوش نقشي نمودي از خط يار
فوكوس ونور عاليه . تر كيب رنگ فوق العاده است
لحظه ثبت هم ستودني است
وقتي به قسمت تاج قطره نگاه ميكني يك بار احساس
ميكني قسمت داخلي را ميبيني ولي فكي مي كني
نكنه قسمت بيروني باشه
بهر ترتبيت ثبت زيبايي است
موفق وشاد كام باشيد
"۰۸:۳۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (0) | سعید . (1025)

سلام
ثبتی بسیار موفق را میبینم. فوکوس و نور عالیه. ترکیب رنگ مناسبی داره و در لحظه بسیار خوبی گرفته شده.
با تشکر
"۱۰:۴۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (2) | حمید عزیزی خانقاهی (6679)

با سلام و ادب
[فوکوس و عمق میدان عالیست بکگراند یک دست و رنگ مناسب آن به زیبایی اثر افزوده است به نظرم اگرکمی فضای بیشتری به پایین عکس داده می شد بهتر بود ]
موفق باشید
"۱۳:۲۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (3) | حمید طهماسبی (566)

سلام خدمت دوست خوبم
توصیه میکنم حتما در این موضوع و رابطه جدی تر حرکت کنی چرا که قطعا موفق خواهی بود
ممنون از ارسال زیباتون لذت بردم
"۱۵:۱۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۰" | مفید (3) | امتیاز (2) | اصغر خوش خلق (2426)

سلام و ادب

از اینکه تمرکز روی یک محدوده ندارید می توان به وسعت اندیشه ی شما پی برد.
منظره و گاه اتفاقات دیگر...
البته حس می کنم بازتاب این نقطه ی انفجار نیز می توانست اثر آبگینه ای کامل را بوجود آورد ... برش از پایین کادر کمی کادر و سوژه را محدود کرده است.(البته این نظر این حقیر است)
میثم خستوان خسته نباشی...
سپاس
"۱۶:۳۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۰" | مفید (3) | امتیاز (2) | ابراهیم باختری بناب (8139)

عکس از لحاظ تکنیک و موضوع بدون اشکال است. (عکس خلاقانه، جدید، و دارای اجرایی با کیفیت و قدرتمند است. از لحاظ تکنیک و موضوع عالی است.)
2+
"۲۰:۱۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (2) | حسام شادمند (1480)

با سلام:
قطره گرافی زیبا که نمونه ان را با این کیفیت کمتر در گالری شاهد هستیم بدون ابزار کار بسیار مشکلی را انجام دادید و جای تحسین دارد.آفرین
"۱۴:۵۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (3) | علیرضا دین محمدی (4030)

دوست ارجمند جناب خستوان عزیز،سلام؛
ثبت بسیار جالبی است که شیوه ثبت و توضیحات شما ارزش آن را چند برابر نموده است.
فرمایش شما را در ذیل یکی از ثبت هایم مطالعه کردم و بهره بردم. ()لینک مطلب

احتراماً در تایید فرمایش شما ضمن تشکر از طرح موضوع ارزشمندی که مرقوم فرمودید باید عرض کنم نکته ظریفی که تقریبا در تمام کتابهای هنری که بر مبنای اصول پایه گرافیک و سواد بصری، هنرجویان را در دستیابی به بهترین ترکیب در طرح های مورد نظر خود راهنمایی کرده اند، به دفعات دیده ام و برایم بسیار با اهمیت و عزیز است، این است که هیچ یک از قواعد گفته شده، حکم غیر قابل تغییر نیست و مؤلف می تواند در زمان آفرینش اثر هنری، خلاقانه از خلاف آنها سود جوید.

نکته بسیار با اهمیت دیگر، توجه به ویژگی های فیزیولوژیک و نیز روانشناسی فردی و جغرافیای زیستی و فرهنگی افراد است. کما اینکه مشخص شده است، همه افراد همانگونه که دارای اثر انگشت مختص به خود هستند، دارای "الگوی دیداری" منحصر به خود نیز هستند. به این معنی که مسیر پیمایش یک تصویر توسط دو فرد با هم یکسان نیست پس دو فرد نمی توانند در یک بازه زمانی مشخص به دریافت کاملاً یکسان از آن دست یابند.

کما اینکه در روانشناسی مبنتی بر فیزیولوژی افراد چپ دست با توجه به تفاوت پردازش اطلاعات در دو نیمکره مغز، بسیاری از دریافتها و بازتابهای رفتار بصری ممکن است کاملاً معکوس افراد راست دست باشد.

همانطور که اشاره نمودید تربیت چشم نیز در این فرایند مؤثر خواهد بود (مانند راست نویسی و چپ نویسی در زبانهای مختلف)

و نکته های بسیار دیگر که اطلاق یک حکم و توصیه یک روش محتوم را غیر ممکن می کنند.

اما این امر منافاتی با یافته های علمی که حاصل سالها مطالعه و هزاران آزمایش است ندارد. کما اینکه تمام نکات ذکر شده در بالا نیز حاصل همین مطالعات علمی است. آنچه بارز است این است که می توان بر پایه فراوانی آماری داده های به دست آمده کلیاتی را استنتاج کرد که مثلاً "چشم در پیمایش "" متعارف"" خود از سمت چپ به تصویر وارد شده و به دنبال نقطه ثباتی در ناحیه راست می گردد. اما اولاً این نکته برای همه افراد قابل تعمیم نیست لذا از واژه "متعارف" نباید در بیان این امر غفلت نمود، و دوم اینکه مسیر این پیمایش از نقطه ورود تا انتهای مطالعه تصویر، الگوی دیداری را تشکیل می دهد که در افراد متفاوت است (بلکه توسط یک فرد در مواجهه با تصاویر گوناگون - از نظر تیره و روشن بودن نقاط موجود در ترکیب نیز متغیر است)

اما این مطالب راه را بر مطالعه نمی بندند بلکه متغیرهای زیادی را برای بررسی و مورد ملاحظه قرار گرفتن در اختیار قرار می دهد.

در مجموع می توان دید که با مجموعه ای از متغیر های متعدد مواجه هستیم که اطلاق یک حکم واحد را بر تمام الگوهای تصویری غیر ممکن می کند. اما کلیاتی که بر اکثر جوامع، اثر یکسانی دارند بعنوان الگوهای عام با ضریب نفوذ بیشتر و جزئیات، با قابلیت اطلاق کمتر، قابل بهره برداری خواهند بود.

امری که در صنعت و تبلیغ و تجارت به طور خاص از آن بهره برداری می شود.

چرا فروشگاه های کنتاکی این اندازه به رنگ قرمز و زرد در مبلمان خود علاقه مندند؟! چرا رنگ آبی در پس زمینه تصاویر رهبران جوامع، جایگاه ویژه ای دارد؟! چرا گوینده اخبار را کمتر در وسط کادر تلویزیون می بینیم؟! و هزاران چرای دیگر، پاسخ هایی دارند که بر همان یافته ای علمی مبتنی هستند.

پس در این مسیر، از تصویر به عنوان پیام بصری تا مخاطب به عنوان دریافت کننده پیام بصری عوامل و متغیرهای زیادی وجود دارند که مهارت و شناخت و کنترل آنها میزان موفقیت پدید آورنده پیام بصری جهت تاثیر بر مخاطب را تعیین می کند.

این زیاده گویی برای این بود که عرض کنم به نظر من می توان اصولی که فرمودید به علت وجود تناقض های فراوان هیچکدام مورد قبول شما نیستند را در یک مجموعه دید که در این مجموعه همان تناقض ها نیز مورد توجه قرار می گیرند و ما را ملزم به خروج از مطالعه علمی فرایند عکاسی نمی کنند.

امادر خصوص تئوری شما که فرموده بودید:

"معتقدم پرسپکتیو عکس و زاویه دوربین است که بهینه محل قرار گیری سوژه را مشخص میکند"؛ ایده صحیح و ارزشمندی است.

و طبق همین تئوری است که با دانش بصری می توانیم تعیین کنیم بهتر است برای دستیابی به عکسی تاثیرگذار تر از یک ابژه واحد ، عکاس موقعیت 1،2،3 و یا موقعیتهای متعدد متصور دیگر (بر مبنای فضای چند بعدی) را برگزیند و در پوزیشن انتخاب شده دوربین را با چه زاویه ای نسبت به ابژه قرار دهد (پایین به بالا و ....) و از چه لنزی با چه زاویه دید و فاصله کانونی بهره ببرد و ...

به بیان دیگر بحثی که در ذیل ثبت جناب سراندیبی عرض شد، (لینک مطلب) سخن از این دارد که اگر ما در هر یک از پوزیشن ها قرار گیریم یا ابژه را در هر یک ار موقعیت ها قرار دهیم و یا تصویر را در هر یک ار موقعیتها در برابر بیننده بگذاریم، در هر حالت انتظار وقوع چه تاثیری بر بیننده محتمل تر است. تعادل یا عدم تعادل، یا تعادل مناسب تر و ...

غیر از کتاب "مبادی سواد بصری" دونیس ا. داندیس، ترجمه مسعود سپهر انتشارات سروش؛ دو کتاب «هنر و ادراك بصري: روانشناسي چشم خلاق» نوشته رودلف آرنهايم با ترجمه مجيد اخگر، و "مبانی نظری هنرهای تجسمی" /انتشارات سمت نوشته دکتر حبیب الله آیت اللهی در این زمینه برای من مفید بودند و می توان به طور مفصل مباحث دانشگاهی را در آنها دنبال کرد.

با سپاس مجدد از طرح این مسئله و به اشتراک گذاردن تئوری ارزشمندتان.

نگاهت پرفروغ و اندیشه ات بارور باد

علیرضا

"۱۴:۵۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۰" | مفید (3) | امتیاز (0) | میثم خستوان (3749)

دوست ارجمند جناب خستوان عزیز،سلام؛
سلام به علیرضای عزیز
طبق معمول خواندم و آموختم از دست نوشته هایت...
ممنونم از وقتی که گذاشتی...
"۲۲:۳۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۰" | مفید (2) | امتیاز (2) | دسام کریمی (1285)

تلاشتان قابل تقدیر است و عکس زیبائی به یادگار گذاشته اید که با پشتکار مثال زدنی شما آغاز تجربه های گرانقدر است که در آینده از دیدنشان لذت خواهیم برد. خسته نباشی سرت سبز و افکارت شاداب.
"۱۹:۳۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۱" | مفید (1) | امتیاز (0) | فاطمه عارف (313)

سلام
ثبت زیبایست
موفق باشید