گالری تصاویر "رضا وهمی"

         
عکس
نام :   ارتباط با او ... (امتیاز : 30)
عکاس :   رضا وهمی (امتیاز : 8851)
نوع دوربین :   Nikon
نوع لنز :   Nikon
دیافراگم :   F2.8
نظرات :   44
بازدیدها :   2098
تاریخ ارسال :   ۲۱ مرداد ۱۳۸۹
علاقه‌مندی‌ها :   2
دسته‌بندی کاربر :   مستند اجتماعي
دسته‌بندی سايت :   مردم , احساسات انسانی
توضیحات عکاس
مراسم شبهای احیاء - ایزو = 2000 - شاتر = 1/40

"۱۴:۱۸ ۲۱ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (-2) | امتیاز (-3) | محمد پورنجفی (172)

سلام دوست عزيز
ثبت جالبيه و سوژه خوبيه
با كادربندي موافق نيسم ، كاشكي كادر كمي به سمت چپ بيشتر بود يا اينكه از سمت راست كراپ ميكردين؛
موفق باشيد
"۱۴:۳۶ ۲۱ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (3) | امتیاز (3) | امین پروین (595)

درود
..........امیدوارم آقای پور نجفی در دادن امتیازات بیشتر توجه کنند
بهتر بود فوکوس روی صورت زن می بود.
سپاس
+1 برای عکس
ولی +3 برای جبران امتیاز منفی

"۱۴:۳۶ ۲۱ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (0) | امتیاز (0) | حامد بارچیان (1458)

ولی +3 برای جبران امتیاز منفی
مسخره تر ازین حرف ندیدم
جناب پروین به شما چه ربطی دارد که کی به کی سهوا یا عمدا منفی یا مثبت و یا صفر داده..
شما بهتره با این همه قدرت بیان یه سری تا دادگستری بزنید چون در آنجا هم دیده شده که به بعضی رای منفی داده شده.
"۱۴:۵۱ ۲۱ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (4) | امتیاز (2) | مجید مومنی مقدم (8228)

با سلام
من فکر کنم آقای پورنجفی سهوا این کاررو انجام داده چون تازه قادر به امتیاز شدن
عکس مستند اجتماعی خوبیه به خصوص نور موبایل با فضای سردی که روی صورت ایجاد کرده
موفق باشین
"۱۵:۲۴ ۲۱ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (3) | امتیاز (2) | داریـوش منصوری (6096)

nullnullمن فکر کنم آقای پورنجفی سهوا این کاررو انجام داده چون تازه قادر به امتیاز شدنعکس مستند اجتماعی خوبیه به خصوص نور موبایل با فضای سردی که روی صورت ایجاد کرده
"۱۵:۵۳ ۲۱ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (3) | امتیاز (2) | محمد صفرپور/ نوروز (1792)

به نام آنکه تو خوب میپنداری

برای رسیدن همیشه نباید رفت گاهی باید قد کشید

برای رسیدن به آنکه خوب میپنداری ریاضت به تنهایی کفایت نمیکند باید مکاشفه کرد،تا تمام آنچه را که (من) میدانی بشناسی و آنگاه شروع آن است که خود را (او) بخوانی و یا همه ی جهان را (من) بخوانی سپس تو در راه آنچه که خوب میپنداری گام بر میداری.
پس بیا در ماهی که تورا با خودت و با خوبی ها آشنا میکند در راه عارفان و سالکان گام بردار و بدان رد پای تو ابد یست...

غرض تبریک ماه مبارک رمضان بود و از ننوشتن نقد(نظر شخصی)عذر خواه هستم.

ارادتمند شما نوروز
"۲۰:۵۲ ۲۱ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (0) | احسان مرادی (163)

salam . akse mostanade ejtemaee khoobist . man motmaenam ke emtiyaze manfi sahvan etefagh oftade . emtiyaze lazem ro nadaram ke betoonam emtiyaz bedam . albate ehtemalan sharayete khoobi baraye akasi naboode vagar na kadre behtari mididim . albate jesaratan arz kardam. kolan akse khoobiye
"۱۱:۵۸ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (2) | را مین هوشمندی (7541)

این قطع و وصل‌های پی‌در‌پی ....
لحظه‌ایی بسیار واقعی و بدور از شعار زدگی را به ثبت رسانیده‌اید که جای تقدیر دارد.
به نظرم کادر زاوایدی دارد اما ترکیب خیلی خوب است!
نگاه سرراست و مستقیم به سمت سوژه می‌رود.
ممنون از ارسال
پاینده باشید.
۲+
"۱۲:۲۰ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (2) | امین روشن افشار (1248)

سلام
خوشحالم که ثبت اجتماعی و مستند خوبی رو میبینم,امیدوارم نگاه به اینجور عکسها در سایت بیشتر بشه



علی شریعتی : ترجیح میدهم با کفشهایم در خیابان راه بروم و به خدا فکر کنم,تا اینکه در مسجد بشینم و به کفشهایم فکر کنم


موفق باشید
"۱۵:۲۵ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (3) | امتیاز (0) | سیاوش ... (192)

عکس بسیار زیبایی شده،
خوشحالم که ثبت اجتماعی و مستند خوبی رو میبینم,امیدوارم نگاه به اینجور عکسها در سایت بیشتر بشه. من هم امید وارم...
یکی از مهمترین نکته های عکس در کنار دیگر عوامل، همون نور گوشی روی صورت زن و ترکیب بندی بسیار زیبایی که شده، است.
با نظر دوست خوبمان آقای پور نجفی هم کاملا در مورد کراپ مخالفم که تمایل دارند ، نزدیک ترین انسان به دوربین که کاملا هم فلو است حذف شود، بلکه با وجود او ، ما از دوری و نزدیکی انسان ها ، شرایط عکس برداری، عمق بخشی ،تفاوت و ... آگاه می شویم( که مهمترینش عمق بخشی است)،
در این سایت این گونه ترکیب بندی زیاد اجرا نمی شود.
موفق باشید.
+2
"۱۵:۳۱ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (0) | حسین خسروی (2172)

با سلام
به نظر شخصی من این یک عکس کاملا عادی محسوب میشه و گرفتن و اکران اون از طرف آقای وهمی دور از انتظار هست.
کسی که سالها عکاسی میکنه نمیشه این عکس رو ازش قبول کنیم و همچنین انتخاب اون رو از طرف دوستان را به دلیل ... میگذاریم.

البته این را تنها ضعف شدید انتخاب کننده های عکس میباشد زیرا به صورت علمی و عملی سر رشته ای ندارند.
عکس را شامل امتیاز نمیدانم
در هر صورت از تلاش شما جناب وهمی متشکرم

"۱۵:۳۱ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (10) | امتیاز (0) | رضا وهمی (8851)

جناب خسروی عزیز
ممنونم از حضورتان و اظهار لطفتان هرچند که بنده هنوز سه سال بیشتر نیست که با دوربین و عکاسی اشنا شدم . پیشنهاد میکنم برای اینکه در این مسیر حرکت سریعتری داشته باشیم ، عکس را بدون در نظر گرفتن نام عکاس بررسی کنیم . زیرا تاثیرات مثبت و بیشتر از آن منفی این امر ، ما را از واقع بینی دور نگه میدارد . خوب است که این درایت را حتی در مورد عکسهای خودمان هم به کار ببریم . برای مثال قبل از ارسال یک عکس به سایت ، لحظه ای خودمان را از عکس جدا کنیم و به جای مخاطب بنشینیم و عکس را به دور از دلبستگی های شخصی خودمان بررسی و انتخاب کنیم .آن وقت تاثیر فوق العاده آنرا خواهیم دید . حالا که سیاست کلی فضای گالری هم بر همین اصل بنا نهاده شده و نام عکاسان از ذیل عکسها حذف شده ، راههای کسب تجربه بیشتر و حرکت سریعتر را با موارد کوچک و ناچیز به روی خود نبندیم .

ضمن تشکر مجدد از حضور شما و با تمام احترامی که برای شما به عنوان یک دوست محترم قائل هستم ، اما توهین شما به دوستان منخب کننده را دور از شان شما و فضای گالری میدانم .
البته اینجا جای بحث و گفتگو نیست و بنده هم قصد دفاع یا پاسخگویی ندارم، اما در پاسخ به اشتباه اندیشه شما و بیان آن در اینجا ، لازم دانستم که فقط دو سوال ساده مطرح کنم :

ملاک سنجش علم دوستان برای شما چیست و علم شما نسبت به علم دوستان در چه مرحله ای قرار دارد که اقدام به سنجش و زیر سوال بردن آن میکنید ؟
و اینکه تا چه میزان از عمل دوستان آگاهی دارید و چقدر مطلعید که هر کدام از دوستان منتخب کننده چه میزان کار عملی در ژانرهای مختلف عکاسی را تجربه کرده اند ؟ حتما آگاهید که آنرا کم میپندارید .
و اینکه خود شما تا چه میزان در عمل و علم موفق هستید .

جناب خسروی عزیز ، این جملات را با نگاه منفی نخوانید ، همین اندازه که در انتهای خواندن این چند جمله لحظه ای جای فاعل و مفعول جملات شما در ذهنتان عوض شود ، کافیست .
"۱۵:۵۲ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (9) | امتیاز (0) | رضا وهمی (8851)

از حضور گرم و صمیمی تک تک دوستان ممنونم .
-------------------------------------------------------
مراسم شبهای احیاء - ایزو = 2000 - شاتر = 1/40
سلام . این عکس و این چند جمله فقط اشتراک یک تجربه است . لذا آنرا به حساب توجیه عکس نگذارید . زیرا معتقدم در فضای خوب گالری سایت میتوان به دنبال خیلی چیزهای مفیدتر از امتیاز بود . مثلا لذتی که در اشتراک گذاری یک تجربه در من وجود دارد ، بسیار بالاتر و با ارزش تر از کسب امتیاز و منتخب شدن است . ولو به قیمت زیر سوال رفتنم به دلیل ضعف عکس با توجه به لطفی که دوستان نسبت به حقیر و ارسالهای قبلم دارند .

سختی های بیشمار عکاسی اجتماعی همیشه محدودیتهای بسیاری را برای عکاسان فراهم می آورد . در این بین اهم و مهم قرار دادن عناصر و نزدیکتر شدن به شرایط ایده الی که توام با محفوظ ماندن فضای مستند و احساس سوژه باشد ، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .
برای مثال در این عکس قراردادن گوش و چشم و در انتها چهره سوژه به صورت پلکانی را مد نظر داشتم ، اما به دلیل شرایط نوری بسیار نامناسب مسجد در زمان اجرای برنامه قرآن به سرو به علت اینکه امکان ورود به بخش خواهران برایم مقدور نبود ، ناچار بودم از بازترین دیاف (2/8) و حداقل شاتر برای فیکس شدن سوژه (1/40) بهره ببرم و حتی ناچار به استفاده از ایزوی دو هزار ( 2000 ) در فوکال 100 شدم که حدود دو استپ کاهش کیفیت را هم به همراه دارد .نتیجه حاصله همین عکس است که متاسفانه از عمق میدان ایده آلی برخوردار نیست .برای رسیدن به عمق میدانی که مدنظر داشتم ، حدود دو الی سه استپ باید دیاف را میبستم و در عوض به همان میزان ایزو را افزایش میدادم که در آن صورت باز هم خیلی از جزئیات ، از جمله بازتاب نور موبایل بر چهره سوژه و همچنین کیفیت مناسب جهت ایجاد تاکید بر چهره را از دست میدادم .لذا کاهش عمق میدان را در اولویت قرار دادم.
اما از طرف دیگر حذف عناصر زائد در کادر ، ترکیب عکس را کاملا برهم میزند و عکس را از حالت ریتم خود خارج میکند . لذا حفظ ترکیب بندی عکس را هم در اولویت خود قرار دادم .

همانطور که مشخص است ،این عکس تجربه سال گذشته - یک سال قبل- است و ارسالش بهانه ای بود تا ذهن دوستان را برای عکاسی در شبهای قدر از همین حالا آماده کنم .
مرور عکسها و تجربیات سال گذشته و دیدن عکسهای موفق عکاسان در سالهای گذشته .
مطالعه بررسی عوامل موثر در عکاسی اجتماعی موفق در شرایط نوری پایین و در ازدحام جمعیت .
تمرکز ذهن و تلاش در جهت ایجاد ثبت خلاق و هدفمند در جهت انتقال پیام و دغذغه های ذهنی خودم .
و ..... جزو مواردی است که از همین حالا به آن می اندیشم .
امیدوارم امسال شاهد عکسهای خوبی از این مراسم در گالری سایت باشیم .
بیاییم هدفمند کار کردن در مسیر عکاسی را در فضای سایت هم گسترش دهیم .
موفق و سلامت باشید .
"۱۶:۰۳ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (2) | حمیدرضـا امیری متین (1044)

مردم نگاری خوبی به ثبت رسوندی

ایزو به علت نور کم محیط حتما بالا بوده
برای کیفت مطلوب میتونستید نویز گیری کنید
لحظه‌ایی بسیار واقعی و بدور از شعار زدگی را به ثبت رسانیده‌اید که جای تقدیر دارد.
چه میکند این انتن ....
کادر و ترکیب خوبیست

شاد باشید
+2
"۱۶:۳۸ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (7) | امتیاز (2) | احسان قنبری فرد (9266)

لذتی که از دیدن این تصویر تامل بر انگیز اجتماعی به من دست داد بسیار بیشتر از آن چیزیست که در دیدن عکسهای ماکرو سنجاقک و زنبور دارم ..
و یا ثبتهای آراسته شده و زنگار گرفته ای که در فضایی کاملا استودیویی و با تنظیم کامل نور و سایه و عمق!!!

با تک نور و سافت باکس ....برداشت می شوند.

تا کی میخواهیم از عکاس تغییر کادر و نور و دیافش را بخواهیم...

البته خدا میداند که علت این گفته این نیست که عکاس آن آقای رضا وهمی است...

ضمن تشکر از توضیح فروتنانه شما .. عمق میدان این کار را بسیار دوست دارم ..
چون نگاهم را از راست به ارامی لغزاند و بعد از چند لحظه به دیدن سوژه رساند..

برداشتی که به وضوح شرایط کمبود نور در آن قابل تشخیص است و مهمتر از آن .. خودم را جای عکاس میگذارم .. موقعی که در مراسم احیاء که همه جور انسان در اطرافت هستند.. لنز دوربین را به سوی خانمها نشانه بروی و عکاسی ...

مطمئنا عکاس پیه خیلی حرفها را به خود مالیده چون آنجا بسیارند کسانی که عکاسی را نمیشناسند یا در این مورد تعصب خاص دارند...
قصدم توهین نیست ..
من شخصا توی کشتی مسافر بری عکس میگرفتم که آقایی جلو آمد و گفت ..آقای محترم اینجا زن و بچه مردم حضور دارند....

تنها عشق به عکاسی است کهع میتواند عکاس را دوربین به دست در این مراسم حاضر کند و نگاه متفکر است که چنین برداشتی را ناشی میشود...

بسیار خرسند خواهیم بود اگر دوستان در شرایط مشابه که در تمام کشور مکرر و مشابه است برداشتهایی زیبا انجام داده و ارسال کنند ..



===========================

اگر چه معنویت را پلی میدانیم برای گریز و عبور از روزمرگی و نزدیکی به خدا...
اما خود بهتر میدانیم که در لحظه لحظه عبادتمان به چه می اندیشیم و چقدر از ساعاتمان به خدا تعلق دارد....

این شخص را نمیتوان ملامت کرد که این تصویر آیینه تمام نمای خود من است در لحظه لحظه نماز و عبادت...

درود....

"۱۶:۳۸ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (0) | سیاوش ... (192)

لذتی که از دیدن این تصویر تامل بر انگیز اجتماعی به من دست داد بسیار بیشتر از آن چیزیست که در دیدن عکسهای ماکرو سنجاقک و زنبور دارم ..
کاملا موافق هستم...
حالا بنده عددی نیستم که بخوام نقد و یا نظریه بدم، و به شخصه ، احساس می کنم ، گرفتن عکس های ماکرو از حیوانات ، بیشتر به رخ کشیدن علم و قدرت عکاسی را بیان می کند تا به وجد آوردن احساس در آدمی و یا ثبتی در خور تامل...
در هر صورت وجود هردو الزامی است ولی در خور حقشان و میزان تاثیر گذاری بر احساست آدمی...
"۱۷:۲۱ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (0) | امتیاز (0) | علیرضا یونسی (180)

سلام ودرود بر رضا وهمی عزیز
عنوان عکس رو بسیار برازنده عکس میدونم
عمق میدان کم ونویز حاصل از حساسیت بالا رو همانطور که فرمودید به عکس لطمه زده ...
البته بنده خوشحالم که شما شهامتش رو داشتین وعکس خودتون رو نقد کردید ...
1+
"۱۷:۴۵ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (0) | موسا بلبله (545)

شكار لحظه هايي اينچنين هميشه در ذهنم بازي مي كند و وقتي مي بينم كسي موفق به اين مهم شده است با هيجان و اشتياق مردمكم را طوري درگير مي كنم كه لذت ديدن همه ي عكس در من شوق بيافريند . معتقدم در چنين عكسهايي كه محتوا هزاران حرف براي گفتن دارد نرسيدن به چند عنصر ساختاري در حد ايده آل اتفاق تاثير گذار و ناخوشايندي نيست.
از جنوب ميهمان لحظه هايت هستم و به تازگي با اولين عكسم "سلام معني دار" در سايت متولد شده ام. بسيار خرسند خواهم شد اگر اولين عكسم با چشمان شما بزرگوار نيز بازي كند.
____
من هر شب با عكس فرداي خود ميخوابم.. .فكر مي كنم آرامش دقيقا يعني همين.
"۱۸:۰۹ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (0) | محمد پورنجفی (172)

سلام دوست عزيز
با عرض پوزش بخاطر امتياز منفي كه واقعاً سهواً بود (2 امتياز مفيد به مطالب عكاس به خاطر جبران)
در مورد عكس هم ايراد من فقط كادر بود همين وگرنه به قول همه دوستان گرفتن همچين عكسي كار مشكلي هست.
هميشه پايدار باشيد

"۱۸:۲۷ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (0) | امتیاز (1) | شادی آفرین آرش (7742)

سلام
شاید سئژه جالب رو در اختیار داشتید و به عنوان یک اثر اجتماعی اثر خوبیست
منتها گوش فلو شده و اصلن وجود آن نیم صورت در کادر به عکس از نظر من مبتدی ضربه زده
گرچه که مطمئنم جناب وهمی از این هم مقصود خاصی داشتند که البته از درک من عاجز است
در بک سوژه یک فضای فلو شده ی خوشرنگ و چشم نواز داریم
و اگر این فضا را ه در جلوی سوژه منتها نه با رنگ ملایمتر داشتید بهتر بود
که البته مراسم شب احیا و...
عکس گرفتن در چنین مراسم هایی مشقت های خاص خود را دارد
ولی خود من از خود شما آموختم:
حتی به قیمت از دست رفتن سوژه هم سعی نمایید که ریسک نموده و زاویه مناسب را برگزینید .

"۱۸:۲۷ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (5) | امتیاز (0) | رضا وهمی (8851)

به قیمت از دست رفتن سوژه هم سعی نمایید که ریسک نموده و زاویه مناسب را برگزینید .

در قسمت بالا هم اشاره نمودم که این زاویه دقیقا زاویه مورد نظرم بوده و تمام تلاشم در جهت رسیدن به نتیجه در همین زاویه بود . گوش (میشنود) و چشم (میبیند) و اما ذهن و دل ... این تصویر آیینه تمام نمای خود من است در لحظه لحظه نماز و عبادت...
ضمن اینکه ترکیب بندی این زاویه نیز به مراتب مناسب تر است .
ببینید ، همانطور که قبلا هم به شما گفته بودم ، من معتقدم گاهی اوقات نباید با عکس سخت و خشن برخورد کرد . بلکه خیلی راحت باید عکس را دید و تصویر را خواند و با آن ارتباط برقرار کرد ( در مورد تمام عکسها ، نه فقط این عکس که متعلق به بنده است ). به نظر من توجه به یکسری از المانهای بسیار ساده ، مثل محل قرارگیری سوژه ، فرم قرارگیری و حالت تعادل بدنش و محل قرارگرفتن دست و چهره ، بیانگر این موضوع است که حتی در صورتی که زمان و مکان هم به ما اجازه میداد ، بازهم این زاویه ثبت مناسبترین زاویه برداشت خواهد بود تا حداقل شاهد چهره کامل سوژه برای انتقال حسش باشیم .
فکر میکردم انتخاب عنوان بتواند تا حدودی مخاطب را به درون عکس بکشاند و ذهن را بر روی اصل داستان عکس متمرکز کند . اما متاسفانه ذهن ها بیشتر بر روی "نام عکاس" متمرکز است تا خود عکس .
به نظر من این هم نوعی ارتباط غیر واقعی است . همان ارتباطی که نمونه مشابهش را در این عکس به تصویر کشیدم .
به راستی ما در مواجهه با یک عکس به دنبال چه هستیم و انتظارمان از یک عکس چیست ؟ چرا عکس ارسال میکنیم و چرا عکس میبینیم ؟ چرا عکاسی میکنیم ؟ عکاس کیست ؟عکاسی چیست ؟ عکس چیست ؟ هنر چیست ؟ و .....

هرچند که اصول عکاسی جزء لاینفک و الزامی کار است ، اما ...
تا کی میخواهیم از عکاس تغییر کادر و نور و دیافش را بخواهیم...

من معتقدم این هدف و مسیر حرکتی متفاوت افراد در دنیای بی انتهای عکاسی است که نحوه برخورد و بیانشان را نسبت به تصاویر مشخص میکند . همان هدفی که بر اساس ان عکس ارائه میدهیم و همان هدفی که بر اساس ان عکس میگیریم و ... حال اینکه در این مسیر با عده ای هم گام و هم مسیر هستیم و با عده ای دیگیر خیر ، دلیل بر اشتباه بودن مسیر دوستان دیگر یا صحت و اطمینان درستی مسیر و هدف ما نیست . مهم این است که تمام این مسیرها ، ما را به سرانجام دلخواهمان نزدیکتر کند . لذا به نظر من بحث و بیان نظر بر سر ژانرهای مختلف عکاسی ، مثل ماکرو و طبیعت و اجتماعی و ... دقیقا باید با همان دقت و وسواسی بیان شود که بر سر ژانر محبوب خودمان هم بیان میشود . نمیتوان اختلاف سلایق و عدم برقراری ارتباط با ژانری را به حساب ناتوانی آن شاخه عکاسی گذاشت . حتی در بیان مفهوم و احساس .

مجددا از حضور گرم و صمیمی همه دوستان بزرگوارم سپاسگذارم .

"۱۸:۲۹ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (0) | امتیاز (0) | شادی آفرین آرش (7742)

نه با رنگ =
نه اشتباهن خورده
با رنگ ملایمتر
"۱۹:۲۱ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (0) | امید نصری (3655)

سلام . من معذرت ميخوام كه نميخوام راجع به عكس صحبت كنم . و دوستاني كه در زمينه عكاسي ماكرو و حشرات بي شك استاد هستند بايد منو ببخشند . چند نفر از دوستان فرمودند كه هيچ علاقهاي به ديدن عكسهاي ماكرو و حشرات ندارند . اولا اين سايت فكر نكنم كه با توجه به علايق شخصي افراد ايجاد شده باشد . دوما فكر نكنم كسي شما را مجبور به باز كردن هر عكسي و مشاهده ان عكس بكند اگر دوست نداريد نبينيد . سوما اگر علاقه اي به عكاسي ماكرو و حشرات نداريد ميتونم بپرسم چرا براي اينگونه عكسها نظر ميدهيد و عكاس رو راهنمايي ميكنيد . فكر نكنم براي كسي مهم باشد كه من يا شما به چي علاقه داريم يا متنفريم . همه اينجا دارن تلاش ميكنند فقط عكس بگيرند و پيشرفت كنند . عكاسي ثبت لحظه هاست و اين براي عكاس مهم است . بهتر است به جاي تحويل دادن حرفهاي اين دانشمند و ان اديب حرفي از خود براي گفتن داشته باشيم . و فكر نكنم جالب باشد كه ادميزاد در هر زمينه اي صاحب نظر باشه . از بعضي از دوشتان به جاي عكس بيشتر فقط حرف بيشتر ميبينيم و اين ادمو ياد يك نفر مياندازد ....... من از همه دوستان معذرت ميخوام كه بلد نيستم كه حرفهاي زيبا بزنم . كاريش نميشه كرد هم سطح سواد پاييني دارم هم مطالعاتي اندك . از عكاس عزيزمون هم تشكر ميكنم كه توضيحات زيبايي راجع به تنظيمات دادن . و اين اموزنده هستش . ممنون
"۱۹:۲۷ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (3) | امتیاز (2) | ذکریا جاسمی (1100)

سلام آقای وهمی
عکس زیبای دیگریست از شما .
این عکس مستند به معنی تمام کلمه است که کمتر به آن پرداخته می شود .(بیان مسائل روز جامعه )
بیشتر از همه چیزی که در این عکس مرا وادار به تحسین داشت عدم جهت گیری عکاس در موضوع بود .
و واداشتن مخاطب به تفکر و تصمیم گیری .
بسیار زیباست این نوع نگاه .
موفق باشید دوست من

"۱۹:۲۷ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (0) | رضا وهمی (8851)

منتخب کنندگان یا همان ادمین سایت کاملا میدانند که عکس متعلق به چه کسی هست .

چرا و بر چه اساسی با چنین صراحتی سخن میگوئید ؟ مگر شما به این موضوع اشراف دارید ؟
بیان برخی موضوعات ساده بر اساس عدم آگاهی کافی و برپایه برداشتهای شخصی ، و پرداختن به حواشی کم اهمیت ، جز ایجاد یک جو دلسرد کننده برای برخی از کاربران ، ثمره دیگری ندارد .

دوست عزیزم ، هدف از حضور و فعالیت شما در گالری چیست ؟
نمیدانم در مسیر رسیدن به هدفتان ، این مواردی که مطرح شده تا چه میزان اهمیت دارد !!!


من به یقین عرض میکنم که این چنین نیست و تنها فرق کاربران طلایی با سایر اعضای محترم ، توانایی در منتخب کردن عکس است . بدون حتی ذره ای تفاوت ،آنها نیز به مانند سایرین مشغول فعالیت در گالری هستند .
پیشنهاد میکنم با صحه صدر بیشتر و هدفمندکردن حضورمان در گالری ، به طور عملی سعی در حفظ آرامش و ارتقاء سطح کیفی سایت ، خصوصا در بعد آموزشی آن داشته باشیم .
ما در کنار هم موفق تریم تا در مقابل هم . همراه و همگاه میشویم با هم برای موفقیت خودمان و دوستانمان .
موفق و سلامت باشید .
"۲۰:۱۵ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (3) | امتیاز (0) | حسین خسروی (2172)

با سلام به رضا جان
قصد من ناراحت کردن شما نبود .در ابتدا باید از شما سوال کنم که از واژه نقد چه چیزی را برداشت میکنید؟
این که من باید از کاره شما تعریف میکردم و یا اینکه مشکلات موجود را از دیده شخصی بیان میکردم
زیاد وارد مباحثه نمیشوم فقط این نکته را دوباره مطرح میکنم که این عکس از یک عکاس که در مسابقات جهانی صاحب مقام هست از طرف من قابل قبول نیست و این جز بیان نظر شخصی معنای دیگری ندارد.
برای من رضا وهمی یک دوست و عکسهایش یک راهنمای خوب هست پس دیدگان نیاز به احترام دارد.
متشکرم.

"۲۰:۱۵ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (4) | امتیاز (0) | رضا وهمی (8851)

مجددا از لطفت ممنونم
اما ناراحتی من از بیان نقد نبوده و نیست که اگر به دنبال نقد شدن نبودم ، هیچگاه عکسی در اینجا ارائه نمیدادم .
بلکه گلایه من مربوط به آن بخش صحبت شما میشود که خطاب به منتخب کنندگان عکس بیان نمودی :

همچنین انتخاب اون رو از طرف دوستان را به دلیل ... میگذاریم.

البته این را تنها ضعف شدید انتخاب کننده های عکس میباشد زیرا به صورت علمی و عملی سر رشته ای ندارند.


گلایه من از این بخش صحبتهای شما بود و پیرامون این بخش صحبتتان ، جملاتی را نوشتم . بجز تمام آن مواردی که بیان نمودم ، مگر منتخب کنندگان ، قبل از انتخاب میدانند که عکس متعلق به کیست ؟
در هر حال بیان این موضوع ، آن هم از جانب شما برایم قابل قبول نبود دوست عزیز.
از اینکه همیشه همراهی و کمک میکنید ، سپاسگذارم .

"۲۰:۱۵ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (0) | امتیاز (0) | آرش اشکر (1414)

سلام رضا جان
منتخب کنندگان یا همان ادمین سایت کاملا میدانند که عکس متعلق به چه کسی هست .
اگر بخواهم صحبتی در مورد عکس کنم و به دور از دانستن نام عکاس تنها میتوانم یک جمله را بیان کنم که امیدوارم ناراحت نشوید میتونم بگم عکسهای بهتری هستن که میتوانستند منتخب بشوند ولی نشدند .
و من از زحمت شما برای گرفتن از این ثبت قدردانی میکنم .

"۲۰:۱۵ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (0) | رضا وهمی (8851)

پاسخ جناب اشکر که اشتباها در زیر نام آقای جاسمی درج شده بود :

منتخب کنندگان یا همان ادمین سایت کاملا میدانند که عکس متعلق به چه کسی هست .

چرا و بر چه اساسی با چنین صراحتی سخن میگوئید ؟ مگر شما به این موضوع اشراف دارید ؟
بیان برخی موضوعات ساده بر اساس عدم آگاهی کافی و برپایه برداشتهای شخصی ، و پرداختن به حواشی کم اهمیت ، جز ایجاد یک جو دلسرد کننده برای برخی از کاربران ، ثمره دیگری ندارد .

دوست عزیزم ، هدف از حضور و فعالیت شما در گالری چیست ؟
نمیدانم در مسیر رسیدن به هدفتان ، این مواردی که مطرح شده تا چه میزان اهمیت دارد !!!


من به یقین عرض میکنم که این چنین نیست و تنها فرق کاربران طلایی با سایر اعضای محترم ، توانایی در منتخب کردن عکس است . بدون حتی ذره ای تفاوت ،آنها نیز به مانند سایرین مشغول فعالیت در گالری هستند .
پیشنهاد میکنم با صحه صدر بیشتر و هدفمندکردن حضورمان در گالری ، به طور عملی سعی در حفظ آرامش و ارتقاء سطح کیفی سایت ، خصوصا در بعد آموزشی آن داشته باشیم .
ما در کنار هم موفق تریم تا در مقابل هم . همراه و همگاه میشویم با هم برای موفقیت خودمان و دوستانمان .
موفق و سلامت باشید .

"۲۰:۱۵ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (0) | امتیاز (0) | آرش اشکر (1414)

ممنون که شک من را بر طرف کردید
تنها دلیل من برای حضور در گالری پیشرفت هنر عکاسی است و اینکه خوشحال میشوم وقتی عکسی میزارم عکاسان آماتور میبینن و چیزی یاد میگیرن همین برای من کافیست و اصلا بدنبال حاشیه نیستم .
برای شما آرزوی موفقیت میکنم
"۲۱:۲۴ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (2) | ابراهیم باختری بناب (8139)

سلام و درود بر رضاي عزيز
خوب ديدين و خوب ثبت كردين
عنوان انتخابي هم خواني خوبي با سوژه داره
عکس از لحاظ تکنیک و موضوع بدون اشکال است. (عکس خلاقانه، جدید، و دارای اجرایی با کیفیت و قدرتمند است. از لحاظ تکنیک و موضوع عالی است.)

موفق باشيد
2+
"۲۱:۴۰ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (0) | سارا کا ملیا ن (130)

سلام دوست عزیز

عکس مستند اجتماعی خوبیه به خصوص نور موبایل با فضای سردی که روی صورت ایجاد کرده

موفق باشید
+3
"۲۲:۰۹ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (0) | شادی آفرین آرش (7742)

شاید سئژه جالب رو در اختیار داشتید و به عنوان یک اثر اجتماعی اثر خوبیست
که البته مراسم شب احیا و...
عکس گرفتن در چنین مراسم هایی مشقت های خاص خود را دارد

جناب وهمي ي عزيز
همانطور كه خودتان هم مستحضريد من برايتان احترام فراوان قائلم
و دقيقن اثر را با توجه به اثر نقد كردم و نه عكاس...
سواي جمله ي آخر كه جمله ي خودتان در يكي از عكسهايم بود...
و من در آن عكس همين دليل شما را داشتم كه البته به دل شما ننشست به علت اينكه در فضاي عكس من نبوديد
من هم چون در فضاي عكس شما نبودم شايد ايرادهايي را بر عكس بگيرم كه شما كه در فضاي عكس بوديد آنها را غير منطقي بدانيد
به هر حال اعمال نظر فقط براي همين چيزهاست كه ازمنطقي بودن يا غير منطقي بودن نقد خود آگاهي يابيم
و بياموزيم
و همينطور از شما بسيار آموختم
ولي اگر كس ديگري هم جز شما بود همين ديدگاه من بود
ضمن اينكه:
منتها گوش فلو شده و اصلن وجود آن نیم صورت در کادر به عکس از نظر من مبتدی ضربه زده
گرچه که مطمئنم جناب وهمی از این هم مقصود خاصی داشتند که البته از درک من عاجز است

اگر كس ديگري عكاس اين عكس بود تنها "جناب وهمي"
به كلمه ي "عكاس" تبديل مي شد

اميدوارم ديدگاه من را حمل بر جسارت نفرماييد
"۲۲:۳۵ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (0) | امتیاز (0) | موسی یگانه (417)

سلام



کادر خوبی بستس و ارتباط جالبی با مخاطب ایجاد می کنه
یکی از مهمترین نکته های عکس در کنار دیگر عوامل، همون نور گوشی روی صورت زن و ترکیب بندی بسیار زیبایی که شده، است.

فقط نمی دونم از خود فرد برای انتشار عکسش اجازه گرفته شده یا نه ؟
"۲۳:۰۳ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (5) | امتیاز (0) | احسان قنبری فرد (9266)

سلام دوباره به همه عزیزان..

هدف از اشاره به ژانر عکاسی ماکرو و حشرات هرگز توهین به اساتید حاضر و برداشتهای آنان نیست...

دنیای عکاسی دنیای تفاوتهاست...
در ژانرهایی مانند ماکرو نکته تعیین کننده قدرت و تجهیزات عکاسی است ..

در صورتی که در ثبتهای این چنینی و بسیاری از ژانرهای مفهومی یک دوربین ارزان قیمت کافیست + دیدی زیبا بین .. نکته نگر و ایده ای خلاق...

شخصا برداشتهایی را که سرشار از دالها و نشانه هستند و بیننده را برای تاویل مفهوم مورد نظر عکاس به بررسی و نشانه شناسی و حتی در برخی موارد به مطالعه مجبور میکنند..بیشتر از ژانرهای ماکرو و عکاسی از طبیعت و حشرات دوست دارم...

بسیار بیشتر....

بسیارند عکسهایی که حضور تمام المانهایش مبین مطلبی هستند و اشاره گر به نکته ای ظریف...

و چه زیبا تر می شود زمانی که توجه به المانی مفهوم برداشت شده از دیگری را تحت تاثیر قرار میدهد و آنگاه رسیدن به مدلول نهایی برای بیننده مانند حل معمایی سخت...دلنشین و شیرین میشود...
....................

ژانر ماکرو نیاز به مهارت و ممارست بسیار دارد...
خصوصا که سوژه قابل نگه داشتن .. چیدمان...کارگردانی و کنترل نور نیست..

نزدیک شدن به آن آسان نیست و رعایت المانها نیز مشکل و نیازمند تجربه و سرعت عمل بالاست..

آنچه در نهایت ارائه می شود ...یک تصویر زیبا شده است اما نه زیبایی شناختی شده ..

چنین برداشتی علیرغم زیبایی ظاهری و بصری قادر به ارائه مفهومی پیچیده و معمایی عکاسانه نیست...

تنها انتقال ریزبینی و تیزبینی عکاس و اشتراک زیبایی دیده شده توسط او و اشاره ای علمی و مستند به نادیده های دنیای طبیعت است...

گاه تفاوتهایی را شامل می شود و گاه خلاقیت را در دوستانی که ارائه کننده این ژانر هستند میبینیم و برداشتها و مفهوم ها زیبا تر میشود...

شخصا بارها و بارها عزیزانی را که به این ژانر علاقه دارند .. تشویق به ارائه دید تیزبینشان در برداشتهای گسترده تر و متفاوت کرده ام...
بار ها و بارها از این دوستان خواسته ام که این توجه و نکته سنجی و مهارت را در ارائه تصویرهای دیگر و ژانرهای دیگر بکار گیرند...


اشاره ای مستقیم میکنم به کتاب ساختار و تاویل متن نوشته بابک احمدی..
در صفحه 69 کتاب از یاکوبینسکی در تفاوت زبان ارتباطی و زبان زیبایی شناسیک چنین میخوانیم..:

((اگر زبان در خدمت هدفی یکسر پراتیک و ارتباطی قرار گیرد ، با نظام زبان پراتیک سر و کار داریم ، که در آن بیان کلامی (آواها، عناصر ریخت شناسیک و غیره ارزش مستقلی ندارند و تنها ابزاری در خدمت ارتباط داتسته می شوند.. اما میتوانیم نظام زبانی دیگری را هم مطرح کنیم.. که در آن هدف پراتیک در پس زمینه قرار می گیرد __ هر چند یکسر پنهان نمیشود-- و بیان زبانشناسیک دارای اهمیت و ارزش مستقل میگردد..))

نشانه بارز زبان زیبایی شناسیک و هرمنوتیک ...شعر است..

البته استفاده از کلمه زبان در این مبحث نه تنها زبان کلامی بلکه اشاره ای به انواع زبانهای ارتباطی مشتمل بر زبان بصری است.

مایاکوفسکی میگوید: (( زبان شاعرانه خارج از گستره کارکرد معنا شناسیک قرار دارد))

آخن بام از (( زبانی که فراتر از اندیشه وجود دارد )) سخن میگوید..

برداشتهای ماکرو و حشرات را در زبان بصری نوعی از برداشت پراتیک میدانم و ژانرهای مفهومی ..احساسات انسانی و گاها مستند و... مشتمل بر زبان شعر گونه هستند...


تمام این مسایل باعث نمیشود که دیدن تصاویر ماکرو و حشرات برای من لذت بخش و کار این عزیزان برایم قابل احترام نباشد...

اما در نقد تصاویر ماکرو دو گونه تصور بیشتر ندارم...
اول تصویری زیبا و با استفاده دقیق از ابزار و رعایت کامل عوامل موثر در برداشت شامل فوکوس.. دیاف و ...

در اینگونه موارد میتوان گفت..زیباست... بسیار زیباست...

حالت دوم .. حالتی است که عکس در ارئه ژانر مورد نظر و رعایت اصول مسلم عکاسی ماکرو موفق نبوده است...

این زمانی است که بیننده باید با ترازوی کمپوزاسیون وارد شود و زبان به اشکال گیری و اصلاح مشکلات و نقصهای تکنیکی بگشاید...

زمانی که زیبا بینی و زیبایی شناسی تا حد کلاس آموزش عکاسی آماتور سقوط میکند...

به قول عزیزی..

بنده بيسواد ترجيح ميدهم به جاي گرفتن وقت اعضاي سايت جهت رفع و رجوع مباحث تكنيكي -ابزارشناسی و نرم افزاری به يك دوره آموزش عكاسي در يكي از كانونها يا انجمن هاي آموزشي موجود در سراسر كشور مراجه كنم. در نگاشته هاي ديگر نيز اشاره كرده ام كه سايت نبايد كلاس رفع غلطهاي املايي كاربران باشد.

قصدم از اين نوشتار نبايد در جهت دفاع از عکس فوق باشد كه حقيقتا هركاري كه ارایه میشود سوای لذت تالیف به منظور دريافت تاويلهاي جديد از يك كار و اينكه آيا اثر قادر به وارد كردن مخاطبان به مكالمات زيبايي شناختي ميشود يا نه چرا به قول بزرگاني چون امبرتو اكو رولان بارت ، هانس گئورگ گادامر شلاير ماخر و ساير انديشمندان مكاتب هرمنوتيكي در درون متن هنري رخدادهايي فراتر از نيت مولف ميافتد كه مولف نيز از آن بيخبر است و من حقيقتا براي اثبات اين بيخبري خود اقدام به آپلود ميكنم

این در حالیست که عزیزی که برای برداشت ماکرو بدون داشتن تجهیزات لازم اقدام به برداشتی با ریسکهای متفاوت و دست یازیدن به تکنیکهای بسیار مشکل و نه همیشه موفق میکند.. و در نهایت به دلیل ارائه تصویری نه چندان مناسب و غیر قابل رقابت مورد اتهامات متعدد قرر میگرد (از قبیل عدم توانایی و توفیق در رعایت فوکوس و ...)
مسلما پیش از این تجربه بارها و بارها دیاف را چکانده است و در ژانرهای دیگر حرفها برای گفتن دارد...

ژانر ماکرو نشانه ایست از زبان پراتیک در جلوه بصری و بیشتر استفاده ای علمی از هنر عکاسی .

علم و استفاده و تلاش در جهت ارائه و گسترش ان در هیچ زبانی نکوهیده نیست اما تفاوتها دارد با تاویلهای زیبایی شناسیک و هرمنوتیک...

چنانچه در کارهای دوستانی مانند اقای مجید مومنی مقدم به وضوح نشان علم را در برداشتها و کامنتهایشان در این ژانر میبینیم و این ستوده است..

اما گاه برداشتهای ناموفق و خالی از علم و استفاده صرف از تجهیزات عکس را تا حد یک والپیپر معمولی و کاربر پسند سقوط می بخشد..

دوستانی هستند که از ابتدا تا کنون به این نوع برداشت پرداخته و با تجربه مستمر..مهارت و مطالعه کارهایی مستند و دارای زیبایی بصری ارائه میکنند و اینک شاهد برداشتهای قدرتمندی از ایشان هستیم..

اما گاها به وضوح میبینیم با انتخاب یک ماکرو موفق به عنوان کار منتخب سیلی از عزیزان به برداشت ماکرو روی می آورند...
و با ارائه کاری دیگر در ژانری متفاوت بسیاری به آن میگرایند...

ازمون و خطا برای دستیابی به ورزیدگی هرگز نکوهیده نیست و این خود ملزوم تلاش..مطالعه و بررسی های گوناگون موازی با برداشت است ..

اما حرکت نا خودآگاه با جریان نیز پسندیده نیست...



بسیار متاسفم از دیدن کارهایی که بسیار شایسته و زیبایند و تنها به دلیل امتیاز پایین مولف و حتی گاها به دلیل سلیقه های مختلف در دیده شدن و انتخاب ..مهجور میمانند و گاه دوستان آماتور مانند من را به روی آوردن به رسته پر بازدید تشویق میکنند...

این را مرگ استعدادها می دانم..

و بسیار خرسند و خوشحالم از دیدن دوستانی که گالریشان سرشار از زیباییست و به دلایل مختلف هر کدام از برداشتها و ارسالهایشان اگر بی نظر نباشد بیش از یک بازدید ندارد...

اما همچنان معصومانه و مصمم به راه خویش می روند و به انتها مینگرند .. چرا که راه خود را انتخاب و هدف را بر گزیده اند...

صادقانه و بی مهابا ..بی اندیشیدن از برداشتهای گوناگون .. دوستان را به دیدن گالری خانم تهمینه زارعی که امروز با تیز بینی مسئولان سایت شاهد انتخاب ارسالشان به عنوان عکس روز بودیم دعوت میکنم...

صادقانه به امید آن روزم که هر کس در رسته ای که خود را در آن مشتاق میبیند .. فعالیت کند و موفق باشد ..بی هراس از عدم بازدید و بی هراس از ساختار شکنی که ریشه بسیاری از ابتکارها و سبک های متنوع جدید ...ساختار شکنی و تفاوت بوده است...

از گفته های علیرضا میرزایی عزیز در کامنتی سرشار از آموزه استفاده میکنم...

- كوبيسم زماني متولد شد كه يك نحوشكني بنيادين در دستور زبان نقاشي كلاسيك ارو پا به وقوع پيوست .
- موسيقي نیوکلاسیک ایگور استراوينسكي زماني رخ داد كه اصول موسيقي كلاسيك به هم ريخت.
- موج نو سينماي فرانسه با زير پا گذاشتن قاعده خط فرضي توسط ژان لوك گدار متولد شد.
- جريان سيال ذهن پروست و جيمز جويس و ويليام فالكنر و رمانهاي پست مدرن ميلان كوندرا همگي زماني آفريده شدند كه به نفي اصول و قاعد كلاسيك رمان نويساني چون هوگو، داستايوسكي ، بالزاك مبادرت ورزيدند
- و يا همين شعر نيمايي با شكستن طول مصراع در شعر كلاسيك و شعر سپيد شاملو و فروغ با در هم كوبيدن اوزان عروضي و موسيقي صوري رايج در ادبيات و شعر كلاسيك ابراز وجود كردند
- مثالها بسيارند و وقت اندك
برگرديم به عكاسي
پرترهاي جوليا مارگرت كامرون از نظر كيفي و تكنيكي كيفيت پاييني دارند اما ماندگارند
پرتره هاي ريچارد اودون اصول نورپردازي كلاسيك پرتره نگاراني چون كارش را رعايت نكرده اند
و صدها مثال ديگر.

جسارت این شاگرد نو پا را اساتید کهنه کار خواهندبخشید...

کوچکترین...

احسان قنبری فرد
"۰۰:۰۶ ۲۳ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (2) | احد مداحی (2334)

با درود به دوست عزیز و دوستان سایت

میشود ابن نقدو گلایه ها و جواب و سوالها را در یک مجله انتشار داد واقعا همگی خواندنیست و تفاوت اندیشه ها خیال انگیز ...

حقیقتا من خودم از نوع عکسهای مستند خیلی خوشم می اید و اکثرا پی همچین سوژه هایی هستم . عکس شما از نوع تیز بینی و مدیریت عکس عالیست ...

به نظر من تا موقعیت عکاس را در زمان عکاسی ندیده باشی نمی توان همین طوری نظر داد.

شاد وخرم باشی
"۰۱:۱۵ ۲۳ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (0) | امید نصری (3655)

دوست گرامي در مورد توصيه به رفتن به كلاسهاي اموزش عكاسي بسيار ممنونم . من قبلا هم گفتم من فقط به خاطر علاقه عكاسي ميكنم و دنبال ميكنم . فقط محض ياد اوري (‌ميگم ياداوري چون ميدونم كه شما بهتر از من ميدونيد ) بسياري از انسانهايي كه در هنرهاي گوناگون ( موسيقي .نويسندگي . بازيگري . نقاشي ..............) شناخته شده هستند و توانسته اند نام خود را ماندگار كنند بيشتر از اينكه حتي كوچكترين اموزشي ديده باشند اين توانايي را با ممارست و جديت و تمرين كسب كرده اند و چه بسيار افرادي كه عليرغم دارا بودن مدارك و مدارج و مطالعات فراوان در هر موردي هيچ حرفي براي گفتن ندارند . دوست گرامي همگي در اين سايت بر اين امر واقفيم كه جنابعالي به اندازه كافي در امر عكاسي مطالعه داريد ولي بنده به شخصه دوست دارم كه هر عكسي و در هر ‍ژانري رو ببينم و از اين كار لذت ميبرم و چه بسيارند افراد عادي كه با يك ثبت از يك لحظه چه بلوايي به پا كرده اند .در عكاسي كساني برنده اند كه خوب ميبينند . تفسيرهاي شاعرانه و انچناني ساخته تخيلات است و بس . چه بسيار تفسيرهاي انچناني وشاعرانه و حكيمانه و عارفانه كه براي عكسي نوشته شده است كه اگر از اصل عكس و منظور عكاس خبر دار شويم نميدانيم بخنديم يا بگرييم. براي بنده همانقدر كه ديدن عكسي كه بيانگر فقر .عقب مكاندگي. و ............ اهميت دارد ديدن عكسهاي ماكرو و طبيعي و ......... مهم است . عكاسي هنر ديدن و ثبت لحظه هاست به همين سادگي . همه چيز را عرفاني و پيچيده نكنيم .
"۰۲:۲۰ ۲۳ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (0) | احسان قنبری فرد (9266)

اثر هنري با آشنايي زدايي در دستور زبان رايج گونه و ژانر و با رسيدن به يك رهيافت هستي شناسانه وزيبا يي شناسیک اتفاق ميافتد (رجوع شود به كتاب ساختار و تاويل متن –جلد اول –نشانه شناسي و ساختار گرايي و از نشانه هاي تصويري تا متن و حقيقت و زيبايي هرسه نوشته بابك احمدي – نشر مركز)

نقد يك اثر هنري دريافت تاويل هاي مخفي در يك كار هنري است. و گشودن رمزگان هرمنوتيكي درون متن زماني كه مخاطبان از درك آن عاجزند.
نقد ازچيزهاي سخن ميگويد كه به چشم عادي قابل رويت نيستند و از معنا هايي كه در زبان هنری بر خلاف زبان علمی(پراگماتیک) قابل دريافت نيست.

معنا امری گریز ناپذیر است ودر گستره زبان هر عنصري در كنار عنصر ديگر معنازاست .کافیست شما يك عينك را در كنار يك بسته سيگار قرار دهيد. چه معناهايي که به ذهن خطور نميكند البته به مدد نشانه شناسي .
اينگونه نگاه انتقادی ٫ تاويلهاي فرامتني و رجوع دادن به حاشيه هاست و مكالمه ايست با فاعل و سوژه به جاي ابژه و اثر.
در صورتي كه هر اثري چه هنري باشد ياغير هنري يك متن خود محور و جداي از مولف خود است و نقد حول محور متن ميچرخد نه فرايند تاليف و يا مولف.

هركاري كه ارایه میشود سوای لذت تالیف به منظور دريافت تاويلهاي جديد از يك كار و اينكه آيا اثر قادر به وارد كردن مخاطبان به مكالمات زيبايي شناختي ميشود يا نه چرا به قول بزرگاني چون امبرتو اكو رولان بارت ، هانس گئورگ گادامر شلاير ماخر و ساير انديشمندان مكاتب هرمنوتيكي در درون متن هنري رخدادهايي فراتر از نيت مولف ميافتد كه مولف نيز از آن بيخبر است

عكاسي هنر ديدن و ثبت لحظه هاست


درست است اما نه به همین سادگی..
دیدن اثر هنری..
خواندن متن هنری..
و دیدن عکس و تاویل و نقد آن... شامل بررسیهای زیبایی شناسیک و نشانه شناسیک است..

هر نشانه ای در عکس میتواند مبین مطلبی باشد..
یاد گرفته ایم که در هنر هر عنصری باید مفهوم داشته باشد.. درکارگردانی تئاتر و نویسندگی اگر اسلحه ای در صحنه باشد باید تا پایان اجرا شلیک کند..وگرنه باید حذف شود...

توجیه گفته های برداشتهای غیر علمی و سطحی از یک اثر هنری همیشه آسان است و به کنارزدن نظرات و مباحثات مبتنی بر استناد به بهانه جلوگیری از پیچیدگی مطلب...


البته حقیر از خود هیچ ندارم و تنها گفته هایم اشاره و استنادی است به اموزه هایی که تا کنون آموخته ام ...


برداشت صحیح و مبتنی بر شناخت صحیح از نشانه ها .. دیدن و توصیف دالها در متن اثر هنری و یافتن ارتباط مناسب بین آنها برای درک و دستیابی به مدلدلی که مورد نظر مولف است ... و یا در بسیاری از موارد.. بیش از هدف مولف و منظور وی ...چیزی است که مشکل است...حال این برداشت میتواند به صراحت و با ادبیاتی عامیانه یا کاملا ساده بیان شود و یا در لفافه ای از بازی با کلمات و استفاده از زیبایی در گفتار و نوشتار همراه گردد.

استفاده از ادبیات هنری در تاویل یک اثر هنری همیشه زیبا تر و پسندیده تر است...

کتاب اتاق روشن رولان بارت را هر کس که میخواند بیشتر از آموزه های تکنیکی .. متن زیبای آنرا میستاید و در خاطر نگاه میدارد..

هدف از نوشتن این سطور دفاع از بررسی یا ادبیات شخصی خودم نیست...
هدف .. امیدی است برای دستیابی به اهداف روشن و رهیافتهای هستی شناسانه و زیبایی شناسانه وجود در آثار هنری بررسی و تاویل درست و مبتنی بر درک صحیح آنها...

زیاده جسارت نمیکنم که شاگردی نادان بیش نیستم...

درود....
"۱۰:۲۱ ۲۳ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (3) | امیرحسین علیداقی (2683)

سلام آقاي وهمي
كاراتون فوق العادست و حرف نداره........
راجب اديت سوال داشتم.مخصوصا اديت پرترهاتون.
اون مردي كه عينك داره با صورت گلي و.......
از چه گزينهايي در فتوشاپ استفاده ميكنين؟؟
ممنون ميشم راهنمايي كنيد
شاد باد
"۱۰:۵۱ ۲۳ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (2) | رضا محکم (1893)

سلام
ثبت یک لحظه قطعی آن هم در کشوری مانند ایران که هر لحظه عکاس ممکن است با مشکلی غیر قابل پیش بینی دچار شود برای من ارزشی فراوان دارد
جسارت عکاس در این ثبت برای من قابل ستایش هست
و همچنین دید عکاسانه شما که با انتخاب عنوانی بجا این شات رو دیدنی تر کردید
بیایید با دیدن یک ثبت مستند اول خود را جای عکاس و شرایط موجود قرار دهیم و ببینیم که اگر ما در آن شرایط قرار داشتیم چه می کردیم سپس با داشتن این حس زیر یک ثبت مستند نقد بنویسیم

امیدوارم این ثبت و نقدهای موجود کلاس درسی باشد برای من و دگر دوستان

ممنون از ارسال
"۱۱:۰۴ ۲۳ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (1) | محمد رضا گودرزی (3885)

دل در گرو كيست؟
سر در آسمان ... نگاه بر زمين؟

من از نقدهاي ايدلوژيكي هميشه پرهيز مي كنم؟
از نگاه آني عكاس مشخص است در شكار لحظه بوده
شايد بيشتر كنايت آميز باشد تا احساساتي

موفق باشي
"۱۷:۵۱ ۲۴ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (0) | امتیاز (0) | ندا سلامیان (41)

لذت بردم
صحنه ای است که هرکداممان بازها دیده ایم اما فقط کسی که عکاسی را می داند می تواند به این خوبی آن را مادگار کند
مراسم شب احیای مختلط هم از نکات جالب عکستان بود!
موفق باشید
"۱۲:۰۵ ۲۵ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (0) | امتیاز (2) | گلاره کاشانیان (321)

سلام دوست عزيز
ثبت جالبيه و سوژه خوبيه!لذت بردم.
عکس مستند اجتماعی خوبیه به خصوص نور موبایل با فضای سردی که روی صورت ایجاد کرده .
موفق باشيد
"۱۲:۴۶ ۲۶ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (0) | امتیاز (3) | عنایت اسدی (400)

عکس از لحاظ تکنیک و موضوع بدون اشکال است. (عکس خلاقانه، جدید، و دارای اجرایی با کیفیت و قدرتمند است. از لحاظ تکنیک و موضوع عالی است
"۰۷:۲۳ ۳۱ مرداد ۱۳۸۹" | مفید (0) | امتیاز (0) | روح اله ایزدشناس (1670)

سلام دوست گرام

سلام هم استانی عزیزم،بهانه پیدا کردن شما انتخاب عکس زیباتون بعنوان عکس منتخب بود. به خودم می بالم که از استان محروم از امکانت من یکی از اساتید در این سایت حضور دارد.امیدوارم راهنمای بنده باشید

موفق باشی دوست عزیز