گالری تصاویر "وحید قاسمی زرنوشه"

         
عکس
نام :   بدون عنوان (امتیاز : 38)
عکاس :   وحید قاسمی زرنوشه (امتیاز : 1511)
نوع دوربین :   Nikon
مدل دوربین :   Nikon D90
نوع لنز :   Nikon
مدل لنز :   NIKKOR 18-105MM F/3.5-5.6G ED VR AF-S DX
سنسور :   12 MP
نظرات :   22
بازدیدها :   1835
تاریخ ارسال :   ۳۱ فروردين ۱۳۸۹
علاقه‌مندی‌ها :   7
دسته‌بندی سايت :   مردم , انسان
توضیحات عکاس

"۲۲:۵۵ ۳۱ فروردين ۱۳۸۹" | مفید (9) | امتیاز (3) | محـسن نیــرومـنــد (2975)




" بدون عنوان "

این عکس بدون مقدمه خاص بودنش را در عین سادگی فریاد می کند
بیایم عکس را بهتر ببینیم
یا به توصیف عکس بپرداریم
**
ما با یک کادر بندی ساده و چند المان ساده تر روبرو هستیم
یک کادر افقی ساده با سوژه ایی در مرکز کادر و پس زمینه ایی روشن و المان هایی در بالای کادر

ارتباط خطوط و بافت عناصر بالای کادر با خطوط و بافت سوژه اصلی، از 2 منظر قابل توجه و تفسیر است .
1- ارتباط بصری خطوط پیچک روی دیوار، با خطوط ایجاد شده از گل و لای روی صورت سوژه
2- ارتباط مفهومی این خطوط که در بخش تفسیر عکس بیشتر به آن می پردازم

عکاس با یک کادر بندی ساده قصد دارد بدون مقدمه و بدون عنوان بیننده را با اتفاقی که در عکس افتاده روبرو کند .نگاهی مستند و بدون پیش داوری

و اما تفسیر عکس

مستند بودن عکس در انتقال حس لحظه خیلی تاثیر گذار است
در عکس یک مفهوم بیشتر از بقیه مفاهیم خودنمایی می کند و آن پوشیده شدن و پنهان شدن است
پوشیده شدن دیوار با پیچک و
پوشیده شدن ظاهر فرد با گل ولای

سوال اینجاست
علت این پنهان شدن چیست ؟ و
علت این هم رنگ شدن چیست ؟

من به عنوان یه مخاطب ایرانی میدانم که این عکس باید مربوط به مراسم عزاداری محرم در لرستان باشد . اما نمی خواهم به علت این رفتار و فلسفه اش بپردازم
ولی بد نیست اشاره ایی کوتاه به همرنگ شدن و هم شکل شدن سوژه با گل داشته باشم .
گلی که سرشت ما از آن است و ما ذره ایی از آنیم .
به گل نزدیک می شویم تا از دنیا ، غرور و تعلقاتش دست بکشیم و به اصل بی الایش و پاک خود برگردیم .

برای بیننده خارجی این عکس چه مفاهیمی خواهد داشت ؟
شاید خاص بودن این رفتار و ارتباط بصری عناصر عکس برای یک بیننده خارجی کافی باشد .
و سوال آخر
نمی دونم شما هم مثل من لبخند برزخی و خشک سوژه را می بینید ؟
لبخندی بین بودن و نبودن - بین آگاهی و ندانستن - بین حقیقت و خیال

اما ارزیابی عکس

عکاس بهترین مسیر را برای بیان اتفاق عجیب حاضر در عکس را انتخاب کرده
یک نگاه مستند با کادر و ترکیبی ساده و قدرتمند
به همراه خلاقیتی قابل تحسین در اضافه کردن پیچک های بالای کادر به ترکیب عکس . چون معتقدم عکس بدون آن پیچک ها چیزی کم داشت .
کمی افت کیفیت عکس شاید ناشی از عدم کنترل مناسب نور است

و در پایان نکته قوی و قابل اتکای عکس را در برخورد حرفه ایی عکاس با نوع و مفهوم سوژه می دانم

یعنی عکاس خوب فهمید که چگونه باید از این سوژه عکس بگیرد
شاید با بستن کادری خاص و ترکیب بندی متفاوت و انتخاب زاویه ایی دیگر و ادیتی سنگین دیگر شاهد تاثیر گذاری مفهوم گرای عکس نبودیم


مهمترین نکته برای موفقیت یک عکاس
را می توان در یک جمله خلاصه کرد :

فکر کردن قبل از چکاندن شاتر به حقیقت و ذات اصلی سوژه و نزدیک کردن تمامی موارد فنی عکاسی به این حقیقت


قربانت
محسن






"۲۲:۵۵ ۳۱ فروردين ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (3) | محمد رضا معصومی (990)

با تشکر از نقد خوب محسن نیرومند عزیز .

در تفسیر عکس نکاتی مثل کادر مربعی و نور آمبیانس داخل عکس جلب توجه میکند و همگونی بافت سیمانی ( تداعی کننده ی سنگی بودن ) و سوژه که به لطف تک رنگ شدن عکس حالتی سنگی به خود گرفته است .
اینجا با یک پرش مواجه هستیم یک پای عکس هنوز در حوزه ی مستند است و پک پای دیگر به سمت مفهومی عجیب میرود .
دیوار نوشته ی ناخوانای روی دیوار هم از نماد های امروز دنیاست .
و ژست سوژه قابل توجه ترین نکته ی عکس است که بسیار سرد و بی تفاوت به مانند مجسمه ی انسان معاصر اثر جیاکومتی نقش بازی میکند .
نور و به طبع آن سایه ی برجسته ای در عکس نمیبینیم که بی هویتی یا چیزی شبیه آن را تداعی میکند .
و در نهایت شاخه ی نیمه خشکیده ای پیچکی که تنها نماد طبیعت در این اثر است تصویر بالا را به اثری پست مدرن تبدیل میکند .
"۲۳:۱۱ ۳۱ فروردين ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (0) | محمد کرم پور (425)

درود فرستادم
.
تمام گفتنی ها را جناب نیرومند عزیز به بهترین شکل فرمودند.
تبریک به خاطر نگاه زیبا و هوشمندانه تان
بی شک +۳ 
.
شاد باش و دیر زی
"۰۰:۲۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (3) | پروانه پاری (3229)

سلام دوست محترم.
کامنت و نقد کامل محسن نیرومند رو میخونم و لذت میبرم.
حق مطلب به حق ادا شده .
ولی خوب تفاوتهایی هم در نوع نگاه و برداشتهای شخصی وجود دارد.
گل لای گویی لایه هایی دیگر است بر پیچیدگی ما. نه از برا ی رهایی بلکه برای در هم تنیدگیها و در خود فرو رفتن هاست.نه برای وصل شده به سرچشمه ی خلوص بلکه برای فرار از رسیدن و یکی شدن.
رنگهای خاکستری فضای عکس سردی و انزوای ادمی است حتی در میانه ی زندگی و کادر. نوعی بلاتکلیفی و ندانم ها.
که اگر کنتراست بیشتر میبود حکم قطعی صادر میشد و مخاطب نگاه و ذهن اش سرد و منغل باقی نمی ماند.
احساس میکنم عکس نمی تواند در دسته بندی مستند صرف قرار بگیرد . عکاسدر گل الود بودن دخالتی نداشته اما اینکه سوژه در میانه ی کادر و رو به دوربین باشد را شاید .
فرمانی بوده .
نقشی کم رنگ در سمت راست و نگاه گل ها را تاب تحمل نیست.
مزسی از برداشت پر بار شما.
مهرتان پاینده
"۰۰:۵۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (3) | رضا قاسمی زرنوشه (393)

جناب نيرومند خيلي عالي به همه موارد اشاره كردن
-من هم به اين نكته تاكيد ميكنم: مهمترین نکته برای موفقیت یک عکاس را می توان در یک جمله خلاصه کرد :فکر کردن قبل از چکاندن شاتر به حقیقت و ذات اصلی سوژه و نزدیک کردن تمامی موارد فنی عکاسی به این حقیقت
- قبلا اين عكس رو با كادري مستطيل ديده بودم اما وقتي الان شاخه هاي بالاي سر رو تو اين كادر جديد مي بينم بهتر درك مي كنم كه چقدر چنين الماني لازم بوده
- انتخاب كادر مربع در نگه داشتن بيننده و به تفكر واداشتنش در عين آرامش كمك كرده
"۰۱:۳۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (3) | داوود ارسلانی (1085)

نکات فراوانی رو آقای نیرومند فرمودن
در این عکس بیش از هر چیزی حتی صرف وجود خود پسرک، ژست خاص و غیر تصنعی او و از آن مهمتر، شاخه های خشکیده و ممتد بر روی دیوار بازی میکنن که شاید فضایی کمتر از یک دهم عکس رو اشغال کردن
فضای خالی این دیوار هیچ وقت حتی فکرش رو هم نمی کرد که قراره روزی فاصله رسیدن این پسرک به شاخه ها رو و یا بالعکس پر بکنه
کادر مربع اجازه فرار رو به بیننده به هیچ ممکن نمیده و او در این چهاردیواری به طرز محسورکننده ای زندانی کرده

به جرات این عکس جزو ده عکس برتر این سایت بوده که تا به حال من دیدم ..


پیروز باشید!
+3
"۰۲:۲۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (3) | پگاه گلدوست (226)

درود بر شما

مثل همیشه متفاوت و قدرتمند!

گفتنی هارو دوستان گفتند واقعا فکر نمی کنم نکته ای باقی مونده باشه...
با تشکر از نقدهای جناب نیرومند
"۰۷:۲۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (3) | محمد رضا گودرزی (3885)

دوست گرامي
اين مجموعه مستند نگاري هايت را در سايت هاي وان ايكس و ... پي گيري كرده ام
واقعا از صميم قلب از موفقيت ات خوشحالم و مسرورم و اين را نشانه يك تلاش بي وقفه مي دانم


اين زمينه سفيد به نوعي اين انسان را در خودش حل كرده است يك جور ارجاع به آفرينش...
"۱۰:۴۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (0) | احسان صباغی (3382)

سلام و درود

ثبت جذابي است.

دوستان در باره عكس صحبت كرده اند .
از عكس شما لذت بردم

ممنون از اشتراك .

3+

محرومم از امتياز دادن
"۱۱:۱۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (0) | امتیاز (0) | آرش مهدی (237)

سلام
(( انا لله و انا الیه راجعون ...)) !
ما زخاکیم و به خاک برمیگردیم و....
از ازل که گل ما را سرشتند ........
+2
"۱۱:۴۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (2) | حسین خسروی (2172)

سلام این کار بسیار زیباست که باید چندین دقیقا نگاه کرد تا به اصل موضوع پی برد


دوستان در باره عكس صحبت كرده اند .
از عكس شما لذت بردم
+3
"۱۲:۰۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (3) | سعید حسن عباسی (13758)

سلام

نگاهی عکاسانه و اجرایی موفق اثری چنین ژرف را رقم زده است.

ممنون از اشتراک
"۱۲:۰۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (0) | امتیاز (0) | غلامرضا زرامینی (200)

زیباست و تاثیرگذار
دست مریضاد دوست گرامی
گفتنی ها گفته شد
با دیدن این ثبت اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که این پسر بخاطر چیزی که بهش اعتقاد داره خودش رو به این شکل دراورده و اینکه اگه کسی حتی بهش هم بخنده هم براش مهم نبوده. یه جورایی درونش رو صیغل داده با گل الود کردن ظاهرش.
از دیدن این عکس بسیار لذت بردم
شاد و پیروز باشید.+2


"۱۲:۳۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (2) | امید امیدواری (1727)

عكس موفق و سنبليكي هست.
بدون عنوان بودن عكس ذهن بيننده را براي چيستي و مفهوم عكس باز مي گذارد.
از ديد من عكس خوب و بد بودن يك فرهنگ را به قضاوت مي گذارد.
نقد محسن نيرومند عاليست.
با احترام...
"۱۳:۰۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (3) | شادی آفرین آرش (7742)

سلام دوست عزیز
یک ترکیب ساده
اما گویا و فوق العاده
چیز زیادی برای گفتن نمی ماند
برقرار باشید
"۱۳:۵۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (2) | علی رضا ر ياحي فر (1655)

سلام و درود بر شما
سادگي و كلي معني كادر خوب و اديت مناسب
مفهومي بسيار عميق
موفق باشيد و پايدار
"۱۵:۱۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (0) | آرش هوشنگی (67)

سلام
عاليست من فقط لذت مي برم
ممنون از عكس زيباي شما و نقد زيباي آقاي برومند
"۱۸:۳۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (2) | اسدالله مداح (1118)

سلام جناب زرنوشه
گرچه اطلاعات عکاسی من بسیار پایین است بخصوص در این ژانر عکسها.اما عکس ارسالی شما را بسیار دوست دارم.و همچنین تشکر می کنم از جناب نیرومند بخاطر نقد خوبشان .
پایدار باشید
یا حق
"۲۰:۰۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (3) | توماج زنگویی (3104)

اين زمينه سفيد به نوعي اين انسان را در خودش حل كرده است
کارهای شما رو ميبينم و ميآموزم.
لطفا يک ايميل از خودتون بگذاريد.
ارادتمند.

"۲۲:۴۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (0) | امتیاز (0) | هومن صادقی (682)

سلام:
فقط میتونم بگم استادانه گرفته شده
لطفا از عکسهای منم دیدن کنید و نظر بدین تا یاد بگیرم
"۲۲:۵۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (0) | وحید قاسمی زرنوشه (1511)

سلام میکنم به تمام دوستان عزیز

تشکر میکنم از اینکه صادقانه نظرتون رو در مورد عکس حقیر بیان میکنید و در واقع همین راهنمایی های شماست که باعث پیشرفت من خواهد شد.
و عضر میخواهم از اینکه واقعا وقت کمی رو در هفته میتوانم در سایت باشم و برای دوستان دیگر نظر دهم.


و یک تشکر ویژه از آقای نیرومند عزیز به خاطر لطف بی دریغ ایشان نسبت به عکس های بنده حقیر

Email : sahel_siyah@yahoo.com

پاینده باشید
"۲۳:۰۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (0) | سعید خنشا (305)

با سلام
عکس بسیار زیبایی است و مد سیاه و سفید هم بسیار به زیبایی اثر کمک کرده است.
عکس شبیه عکس سربازهای جنگی شده که در گل و شل افتاده اند.
عکاس با انتخاب کادر مربع هم آن بوته بالای سر سوژه را حفظ کرده و هم خود سوژه را.

موفق باشید

+3