گالری تصاویر "احسان صباغی"

         
عکس
نام :   آنکه رفت و آنکه آمد (امتیاز : 5)
عکاس :   احسان صباغی (امتیاز : 3382)
نوع دوربین :   Canon
مدل دوربین :   Canon EOS 500D
نوع لنز :   Canon
مدل لنز :   Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
دیافراگم :   F4
شاتر :   1/125 ثانیه
ایزو :   800
نظرات :   11
بازدیدها :   617
تاریخ ارسال :   ۱۶ فروردين ۱۳۸۹
علاقه‌مندی‌ها :   0
دسته‌بندی سايت :   مسابقه «ایران 89 - سفرنامه نوروزی»
توضیحات عکاس
از مجموعه عکسهای "رفت و آمد" شماره 2 " آنكه آمد و آنكه رفت "................ ( زمان آمدن و رفتنم لحظه ای بیش نبود)..................................مجموعه تاريخي طباطبايي ها ، کاشان ، فروردین 1389 ، يكي از ديدني ترين آثار شهر كاشان خانه طباطبائي ها است كه معمار ، طراح و سازنده آن استاد علي مريم بوده است كه خانه بروجردي ها نيز از آثار برجسته او است . نقاشي ها ي خانه و طرح گچبري هاي آن با نظارت مرحوم ميرزا ابولحسن غفاري كاشاني انجام گرفته است. معماري خانه به شيوه متقارن و درون گرا است. با توجه به وضعيت جغرافيايي و آب و هواي منطقه خانه ها را گود مي ساختند تا سازه عايق حرارت و صدا بوده و دسترسي به آب قنات هم راحت تر و درمقابل زلزله مقاوم باشد. اين فريم از سرداب خدمه اين خانه تهيه شده است.

"۱۴:۰۹ ۱۶ فروردين ۱۳۸۹" | مفید (2) | امتیاز (2) | محمد رضا گودرزی (3885)

اين فريم دقيق تر و حساب شده تر است از قبلي...

اين سئوال برايم هنوز باقي است كه آيا منطق روايي يك عكس مي تواند دز زمان اديت و بازديد مجدد آن خلق شود يا حتما در زمان ثبت فقط مجاز هستيم آنرابيافرينيم؟

سو تفاهم نشود در مورد خودم مي گويم ... غيراز ثبت هاي هدفمند آتليه اي ، بسياري از كارهايم هنگامي كه در حال اديتشان بودم حسي جديد از ديدن مجدد آنها بهم ديد مي داد كه با منطقي كه موقع ثبتشان داشتم تفاوت مي داشت.. و به داستاني جديد منجر مي شد!
آيا شما هم همينطور هستيد؟

"۱۴:۰۹ ۱۶ فروردين ۱۳۸۹" | مفید (0) | امتیاز (0) | احسان صباغی (3382)

سلام و درود جناب گودرزي
مرسي براي آمدنتان

براي من عكاسي بيشتر حالت شهودي دارد تا هدفمند ودر زندگي نيز كمتر معقولانه رفتار كرده ام به نظر مي رسد نوعي از سنت اينگونه مي گويد كه كارها بايد هدفمند باشد و پس از هدف ، برنامه ريزي و پس از آن اجرا انجام شود ( فرآيند برنامه ربزي شامل هدف ، برنامه ريزي ، اجرا و ارزشيابي ) . من معمولا وقتي در محيطي قرار مي گيرم با توجه به عناصر محيط نوع عكاسي خود را مشخص مي كنم ( در مورد عكاسي ) و فرم و مفهوم را از محيط اخذ مي كنم و آين دليل بر اين نيست كه مفهوم و ايده اي را در ذهم نداشته ام چون حتي در بي هدف ترين حالت نيز حافظه بلند مدت ، ناخود آگاه و خود آگاه من نيز به همراهم است.
براي مثال من فيلمي در باره بچه ها كار مي كردم كه براي آن دكوپاژي نيز در نظر گرفته بودم اما وقتي در محيط كه دبيرستان دخترانه اي بود وارد شدم ديدم كه همه در حياط مدرسه به صورت دايره روي زمين نشسته اند و يا به صورت دايره اي كنار هم ايستاده اند و با يكديگر گفتگو مي كنند . در نتيجه از فرم زندگي آنها در آن محيط ايده گرفتم و حركات دوربين و دكوپاژم را بر اساس فرم دايره اي اجرا كردم و حتي در انتهاي فيلم نيز دوباره به شكل دايره اي به اول فيلم باز گشتم .
هدفمند بودن و بر اساس طرح و بر نامه حركت كردن يا شهودي بودن و يا تركيبي از هر دو بودن بيشتر به جنبه شخصيتي هنرمند برمي گردد .
به هر حال اگر حتي طرح و برنامه اي هم داشته باشم وقتي در محيط قرار بگيرم ممكن است آن را با توجه به مسائل محيطي تغيير دهم يا تصحيح كنم.
براي مثال ممكن است هدف شما طلا باشد و در مسير حركت خود فقط به دنبال طلا باشيد ولي هزاران الماس را به دليل تمركز روي طلا نبينيد و حتي شايد در انتها طلا هم پيدا نكنيد ولي هزاران الماس را در اين مسير از دست داده ايد .

فرايند عكاسي هم به نوعي اينگونه است شما ممكن است در هنگام ويرايش حتي ايده خود را تغيير دهيد اين همان الماسهاي است كه ممكن است ديده نشود ولي شما در هنگام ويرايش آنها را پيدا مي كنيد . حتي هنگام تدوين هم اينگونه است چون شما فرايند عكاسي را مسيري خلاقانه در نظر گرفته ايد كه در هر گوشه از مسير آن ممكن است هزاران الماس باشد.

در مورد اين عكس من وقتي وارد سرداب قديمي خدمه مجموعه تاريخي خانه طباطباي ها كاشان شدم به هر حال اول از همه متوجه تفاوت نوري زياد داخل و خارج از سرداب شدم . بازديدكنندگان نيز از محل پله ها وارد و حارج سرداب مي شدند موقعي كه در صحفه نمايش دوربين در هنكام تنظيم سرعت و ديافراگم خروج و ورود آدمها را در آن فضاي اوري ديدم كم كم اين ايده در من شكل گرفت و به صورت لحظه اي چند نما ي مختلف را ثبت كردم ( كه اين ايده ها به هر حال در ناخود آگاه هر فردي با توجه به نوع اطلاعات دخيره شده و فرهنگ و نگرش خاص هر فرد در حاقظه آنها ضبط شده است )
من برنامه ايزي نكرده بودم ولي در مورد اين عكس خروج مرد مصادف شد با پسر بچه اي كه زودتر از خانواده اش داشت وارد سرداب مي شد من سريعا از اين موقعيت عكس گرفتم .( از اين شكل موقعيت ها در باره سوژهاي گوناگون همينطور كه براي بقيه اتفاق افتاده است براي من هم اتفاق افتاد و به نظر مي رسد بودن در زمان مناسب و مكان مناسب باعث اين عكسها مي شود و به نظر من اين موقعيت ها در باره سوژه هاي مختلف مكررا و هميشه در حال اتفاق افتادن است و در بيشتر مواقع با دقت فورا مي توان آن را تشخيص داد و يا حس كرد. ) خوب من اين ايده را ثبت كردم كه يكي به درون نور مي رود به نشانه اي كه خود مي دانيد و كودكي وارد اين محيط مي شود به نشانه اي كه خود باز مي دانيد . ولي در هنگام اديت بود كه اين ايده به نظرم رسيد كه كه آنكه مي رود و كودكي كه مي آيد هر دو يكي هستند و رفتن و آمدن آن فرد كه يك لحظه ي كوتاهي بوده و آن لحظه در يك فريم ضبط شده است.

البته مخاطب با توجه به ديدگاه خودش برداشت خود را مي كند و لي به دليل سوال شما من فرآيند شكل گيري اين عكس را توضيح دادم.

و اميدوارم اين قلم ناتوان توانسته باشد جواب سوال را بدهد.
متن زياد شد شايد دوباره در ادامه آن بنويسم :)

"۱۴:۱۵ ۱۶ فروردين ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (0) | علیرضا کریم پور (491)

ثبت بسیار زیبا و جالبی شده است با موضیعی جالب
تقریبا فکرکنم تمام کار خوب است و اشکالی ندارد
موفق و پیروز باشید
"۱۴:۵۴ ۱۶ فروردين ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (2) | سمانه خیری (208)

چه هجوم نور جالبي.اگر لامپ حذف مي شد كامل بود. كادر و زاويه و پوزيشن خيلي خوب.
"۱۶:۰۷ ۱۶ فروردين ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (0) | محمد بانکی (479)

با سلام ...
عکس زیبایی ثبت کردین...هدفتان با توجه به توضیحات عکس مشخص است...و چه زیبا به هدفتان رسیده اید...لکه ی سفیدی در پله ی دوم زیر پای مرد دیده میشود که حتما از بازتاب نور در لنز بوده است...
موفق باشید+2
"۱۷:۴۰ ۱۶ فروردين ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (1) | امیر حسین مددی (7987)

با سلام و تبریک سال نو خدمت جناب صباغی عزیز
تقارن موجود در قسمتهای بنا خیلی جالبه . رفلکت نور در لنز مربوط به پله ها زیاد جالب نیست . وجود لامپ (علی رغم وجود عناصر اضافی اجباری در همه عکسهای باستانی میراث فرهنگی در ایران ) در راستای مفهوم نیست .
ارادتمند

"۱۷:۴۰ ۱۶ فروردين ۱۳۸۹" | مفید (0) | امتیاز (0) | احسان صباغی (3382)

سلام و درود جناب مددي

سال نو بر شما هم مبارك و آرزوي شادي و شادكامي براي شما و خانواده در سال جديد.

در مورد لامپ مي شد آن را در اديت حذف كرد ولي با توجه به مفهوم عكس ، لامپ كه براي روشن كردن محيط داخلي استفاده مي شود در مقابل نور شديد بيرون مد نظر بوده است. و حتي اندازه فيزيكي آن نيز در مقابل اندازه فيزيكي نور بيرون اگر در نظر بگيريد خيلي كو چكتر است.

در مورد لامپ و كليد و تير چراغ برف و دكل و ... در محيط هاي تاريخي درست مي گويد ولي اگر نمي شود در موقع عكاسي آنها را حذف كرد ولي مي توان از آنها استفاده فرمي يا مفهومي در راستاي عكس مورد نظر گرد.

پايدار و پيروز باشي

"۱۸:۰۳ ۱۶ فروردين ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (0) | حمید عزیزی خانقاهی (6679)

با سلام و ادب
از پاسخ هاي كه به دوستان داده ايد بسيار خوشحال شدم واقعاً اگر عكسي زيبا و ايرادي ندارد چرا بايد به نوعي به آن گير داد . چطور مي شود بنا را ديد و لامپ را حذف كرد؟
اگر مي توانستم اميتاز دهم حتماً 3+ را در نظر مي گرفتم
موفق و مويد باشيد
"۰۵:۱۲ ۱۷ فروردين ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (0) | فاطمه فرحناد (236)

سلام آقای صباغی
اثر زیبأیست و تقارن موجود در معماری چشم نواز است. به شخصه ترجیح میدادم که لامپ در ادیت حذف شود.
سال نو مبارک و امیدوارم که سال خیلی‌ خوبی‌ داشته باشید.

"۰۵:۱۲ ۱۷ فروردين ۱۳۸۹" | مفید (1) | امتیاز (0) | فاطمه فرحناد (236)

الان توضیحات رو دربارهٔ وجود لامپ خواندم. خیلی‌ جالب بود و کاملا حق باشماست .ولی‌ هنوز سلیقه شخصی من به حذفش هست.

این فیلمی که دربارش نوشتید رو کنجکاوم که ببینم.خیلی‌ باید جالب باشه. اگر اطلاعات بیشتری دربارش بدید ممنون میشم.
fchoopani@yahoo.com

"۰۵:۱۲ ۱۷ فروردين ۱۳۸۹" | مفید (0) | امتیاز (0) | احسان صباغی (3382)

فيلمي است به نام "نقش جان " به تهيه كنندگي دفتر تكنولوژي آموزشي .

در اين لينك مي توانيد اطلاعات بيشتري به دست آوريد.